Waar gaat het eigenlijk heen?

Als je iets op je computer heb staan foto of wat dan ook, je verwijdert dat perongeluk en ook de prullenbak(legen) Hoe kan het dan dat je 't niet meer terug kan vinden, al weet je de bestandsnaam e.d. Waar gaat het heen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat gwn weg, het word van je harde schijf verwijderd.. Dat denk ik.. Wel een goeie vraag! Frustrerend soms dat je dingen kwijt bent die belangrijk waren!! Of fotos!! :( zo ben ik heel veel mooie vakantie fotos kwijt :'(

Antwoorden (4)

De bestanden zijn pas echt weg als op dezelfde plek op de harde schijf iets anders wordt weggeschreven.

Als je een bestand verwijdert, wordt in feite alleen in de "inhoudsopgave" van de harde schijf aangegeven dat de ruimte weer gebruikt mag worden. Zolang die ruimte niet opnieuw is gebruikt, zijn je bestanden vaak nog wel terug te halen met bijvoorbeeld Recuva.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Helemaal juist, directe antwoord op de vraag is dus: nergens heen, je OS is alleen verteld dat hij het niet meer moet weergeven.
Het staat gewoon nog steeds op je harde schijf, maar dan opgeruimd, zoals je je schuur ook opruimd. Die ongebruikte fiets stónd daar, maar omdat ie in de weg stond, heb je je fiets nu ergens anders neergezet waar je even niet bij hoeft te komen.

Als je die fiets niet nodig hebt, gooi je hem weg. Je zet hem bij het vuilnis en wacht op de vuilnisman. Zolang er geen vuilnisman komt, heb jij je fiets nog en kan je hem nog terughalen. Zodra de vuilniswagen is geweest, ben jij je fiets écht kwijt. En kan je een nieuwe fiets kopen, of iets anders wat in de plaats kan van je fiets.

Zo werkt het ook in je harde schijf. Je gooit iets in de prullenbak. Het is nog niet écht weg. Pas als je je prullenbak leegt, is het weg. Maar het staat nog steeds in je computer op de harde schijf. Pas als je computer dat bestand overschrijft, ben jij je bestand écht kwijt.

Je kan bestanden terughalen, met programma's die file recovery heten. Je moet er alleen niet te lang mee wachten, want voor je het weet is je bestand écht kwijt.

Programma's om bestanden weer terug te halen kan je vinden onder de zoekwoorden "file recovery"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus voor de begrijpelijke Jip & Janneke uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel!... snap alleen die min niet :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fiets wordt niet tijdelijk ergens ander neergezet, hij blijft op dezelfde plek staan alleen je doet net alsof je hem niet ziet, je gooit er een kleed overheen zou ook een betere zijn(hij staat er wel, je ziet hem niet). Er komt geen vuilnisman langs, er komt eerder een wagen langs die een nieuwe fiets voor de oude fiets vervangt. min is niet van mij, misschien dat iemand zag wat ik opmerkte en het daarom minde, hou nooit van ongefundeerde minnen dus misschien heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah oke. Dat is dus duidelijk. Ik dacht zelf dus dat het bestand verplaatst werd, maar dit is dus niet zo. Dank je wel voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is niet zoals op de harde schijf, daar kun je per ongeluk op delete drukken. met al die rommel hier, wou ik soms dat ik dat kon :D
Het letterlijke antwoord is : het gaat helemaal nergens heen,ondanks het feit,dat het zogenaamd wordt overschreven,zoals de huis-tuin-en-keuken-gebruikers vaak denken. Als U hier goed over nadenkt is dat ook vrij logisch,want hoe vaak hoort of leest men niet in de media,dat de politie op en harde schijf "bewijsbare last(en)" op een pc van een verdachte heeft terug gevonden,welke vaak d.m.v. encryptie zijn weggegooid ? Denk dan aan pedo's die pornografische beelden op hun pc hadden staan. Hiervoor gebruikt men dan wel professionele software zoals deze :

http://www.ontrackdatarecovery.nl/

Dit wetende is het dan ook altijd verstandig om bij het verkopen aan een particulier de hele harde schijf te wissen. Hiervoor is ook software,welke gratis op Internet is te vinden.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het dan niet weg; de bis staan nog op je hardeschijf. Alleen is de "ingang" naar het bestand weg, dus kun je het niet meer zien. Er zijn speciale programma;s die het wel weer terug kunnen halen zo lang er nog niet iets op diezelfde plek op de hardeschijf is gezet.