Is er onderzoek gedaan naar het type persoon/doelgroep die op advertenties klikt en wat zijn de resultaten daarvan?

Aangezien er een hoop geld in (internet)reclame omgaat zou ik mij zo voorstellen dat er een profiel is van het soort mensen die wel en die niet of niet vaak op reclame banners/voorfilmpjes reageren. Als dat zo is ben ik reuze benieuwd naar de resultaten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Leuke vraag! Als er onderzoek wordt gedaan naar het bereik en effect van banners en andere reclame-uitingen, gebeurt dat meestal in opdracht van de adverteerders zelf. Die willen natuurlijk weten wat het effect is van hun reclame-investeringen. Eén van de bekendste bureaus die dergelijke onderzoeken uitvoeren is STIR:
http://www.stir.nl/
Dat bureau werkt met tienduizend vaste panelleden. Op het moment dat zij het internet opgaan, loggen zij in op de Webmeter website. De websites die worden gemeten, plaatsen cookies met informatie die Nedstat in staat stelt om het panellid te herkennen. De uitkomsten, die voldoen aan de wereldwijde standaard voor Webstatistieken, gaan overigens uitsluitend naar de opdrachtgevers die voor die info betalen.

Algemene gegevens, b.v. hoe vaak men via een banner op een website komt, kunnen adverteerders via Nedstat zelf bijhouden. (Dat gebeurt op dezelfde manier als waarop YouTube registreert hoe bezoekers een video hebben ontdekt). Maar dat zegt natuurlijk niets over zaken als geslacht, leeftijd etc. van bezoekers. Daarvoor heb je een panel nodig.

Verder houdt STIR algemene gegevens bij over bezoekers van websites. Het rapport van april 2011 vind je op de homepage.

Een interessante site op dit terrein is ook:
http://www.mediaonderzoek.nl/
Daar worden vaak onderzoeken gepubliceerd over b.v. de zichtbaarheid en het bereik van banners:
http://www.mediaonderzoek.nl/2060/webads-visibility-onderzoek-3-0/#more-2060
http://www.mediaonderzoek.nl/1968/tns-nipo-en-adfact-meten-bannerbereik/
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen waarvan bekend is dat ze veel op advertenties klikken zijn:

- Mensen die info zoeken over een bepaald product (En dan op de advertentie klikken)
- Mensen die een site niet kennen (En de navigatie verwisselen met advertentie)
- Mensen die minder bekend zijn met internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zou je eens via google kunnen zoeken naar communicatie verslagen van advertenties. Ik weet zeker dat er wel zo'n onderzoek bestaat want wat wordt tegenwoordig nou niet onderzocht. Ik heb dagelijks te maken met de houding van doelgroepen onderzoeken op bepaalde gebieden in de communicatie en geloof echt wel dat met even wat zoeken via Google je zo een verslag daarvan kunt vinden, over deze onderzoeksresultaten met betrekking tot advertenties.