Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij deze waarschuwing (op Netlog staat deze) uitleggen over muziek oploaden, eigendom, intellectuele eigendomsrechten?

"Opgelet: volgens de wet kan je enkel muziek op het internet plaatsen waarvan je zelf de eigenaar bent. Door het uploaden van dit bestand verklaar je alle intellectuele eigendomsrechten te bezitten die ermee verbonden zijn.."

Toegevoegd na 1 minuut:
LIefst in jip en janneke taal, want ik kom er echt niet uit...

In mijn beleving betekent het dat ik de eigenaar ben van de muziek en deze ook gemaakt hebt (intellectuele eigendom). Ik denk zelf dat het iets héél anders betekent.. maar wat??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Dat betekent dat de muziek die jij op Internet zet, door jouw geschreven en gespeeld moet zijn - dus dat het helemaal jou eigen bedenksel, jouw intellectuele eigendom is.

En dat betekent dus dat als je een liedje upload van een CD die je hebt gekocht, of bestaande muziek onder een filmpje zet, je inbreuk pleegt op het intellectuele eigendom van een ander. En dat mag niet.

Iets is je intellectuele eigendom als jij het zelf helemaal hebt bedacht. Dat kan een liedje zijn, een gedicht, een boek, een patroon, een schilderij, een foto, alles wat je niet beet kunt pakken en dat heel makkelijk door een ander te stelen is.

In de praktijk betekent dat dat je eigenlijk NOOIT muziek op Internet mag zetten. Tenzij je componist/zanger/uitvoerder van dat liedje bent, of de rechten voor het gebruik zijn vrijgegeven. In de praktijk gebeurt dat pas na vrij lange tijd ; zo is de meeste klassieke muziek tegenwoordig vrij van auteursrechten. Maar dan moet je het WEL zelf pingelen, en niet de uitvoering van een ander gebruiken. Want dat valt OOK weer onder rechten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit betekent dat je alleen muziek legaal mag plaatsen die je zelf (mede)gecomponeerd hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of waarvan je de rechten gekocht hebt (zoals Michael Jackson ooit deed met de muziek van The Beatles)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je de muziek zelf gecomponeerd en uitgevoerd? Dan heb je alle intellectuele eigendomsrechten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing