Hoe zet ik een netwerk zodat ik....

bestanden kan uit wisselen, internet kan afsluiten/filteren per computer, lokaal gamen met meerdere computers en schermen bekijken/overnemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
en 'net send' kan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als het beperkt blijft tot een simpele situatie met gewoon een paar standalone computers:

Simpel routertje kopen voor een paar tientjes (bijvoorbeeld: http://www.mycom.nl/Product/Draadloos-Netwerk-Wireless-Router/Linksys-WirelessN-Router-E1000EW/306341 )

Dat configureren (neem de handleiding goed door en verander vooral de standaard systeemwachtwoorden), en je computers erop aansluiten.

Vervolgens je apparaten met die router verbinden (met een kabeltje of draadloos) en klaar is kees.

Voor internet FILTEREN moet je even kijken wat je precies wilt filteren, als je het echt hebt over dingen als bepaalde websites wel en andere niet, dan kun je voor huis- tuin- en keukentoepassingen het beste werken met een parental control software op de machines waarop je wilt filteren, als je het echt goed wilt aanpakken moet je je gaan verdiepen in bijvoorbeeld ISA server van microsoft.

Maar bestanden uitwisselen, lokaal gamen en remote desktop kan technisch gesproken meteen zodra de apparaten op hetzelfde netwerk zijn aangesloten (namelijk het netwerk dat je routertje levert). Je moet hiervoor mogelijk nog wel instellingen op de computers maken, bijvoorbeeld remote desktop aanzetten in Windows (dat staat tegenwoordig gelukkig standaard uit) en de Windows Firewall (of andere software firewalls) uitzetten of configureren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens is een ISA server a. zeer duur en b. alleen maar nuttig als je een uitgebreid (meestal zakelijk) netwerk hebt met nog andere windows servers erin. Geen optie voor privé netwerken of je moet echt tijd en geld over hebben :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op een router zit is eigenlijk het meeste al gedaan
je moet alleen de mappen delen. etc
teamviewer voor schermen delen
games regelen zichzelf grotendeels
maar alles is natuurlijk afhankelijk van hoeveel pc je hebt en wat voor verschillende versie windows je hebt
eigenlijk is je vraag te uitgebreid om 1 keer maar even op te lossen.
capthavoc