Bij één van onze computers zijn van de één op de andere dag opeens alle pictogrammen. Ook alle mappen zijn weg (inclusief windows map)

even een samenvatting..
bureaublad = leeg
start-> alle programma's = leeg
mijn computer -> C schijf = leeg
snelstartbalk = leeg

Ook met zoekfunctie is geen enkel bestand of map terug te vinden.

het enigste wat nog werkt is Firefox, Word, Excel en Outlook. Maar deze zijn dan ook nog benaderbaar vanuit het start menu.

De programma's zijn nog wel zichtbaar in configuratiescherm-> software

systeemherstel werkte niet.
in veilige modus ziet het er precies het zelfde uit.

wat kan ik doen?

Toegevoegd na 1 dag:
Er staat windows XP- home op deze computer.
En wij hadden juist ca. 2 weken daarvoor een betaalde virusscanner aangeschaft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hopelijk is dit geen "grapje" van één of ander virus,want als ik heel eerlijk mag zijn dan lijkt het er om te beginnen (helaas) wél op. Laten we er gemakshalve even vanuit gaan,dat er geen virus rondwaart op Uw Pc en het volgende gaan ( laten) uitvoeren :

Stap1
Plaats de originele Windows installatie Cd in het bestemde station
Stap 2: START>>>UITVOEREN>> CMD

Stap 3 : tik letterlijk en op precies dezelfde wijze het volgende in de zwarte box (incl. de spaties)

sfc/scannow w / o

Als U de CD hoort beginnen,zal Windows de beschadigde c.q. in de war geraakte bestanden hertellen .

Verlaat deze Dosprompt en start Uw Pc opnieuw op - zonder cd in het station.

Hopelijk is/was het geen virus/malware zodat Uw Pc weer in orde is !

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt uw rechtermuisknop nog op uw bureaublad? dan kunt u misschien nog dingen terughalen, Kijk even verder op http://support.microsoft.com/kb/970901/nl