Wi-Fi wordt oorspronkelijk uitgesproken als "waifai", doch in het Nederlandse taalgebied kan men ook de uitspraak "wiefie" horen. De naam Wi-Fi (ook geschreven als WiFi of wifi) is een duidelijke knipoog naar de uit de audiowereld bekende term Hi-Fi, hetgeen staat voor High Fidelity. De naam Wi-Fi staat, in tegenstelling tot wat velen denken, niet voor Wireless Fidelity. In het verleden gebruikte de Wi-Fi Alliance de term Wireless Fidelity zelf wel in de leuze "The Standard for Wireless Fidelity". Vanaf eind 2000 werd deze leuze niet meer gebruikt in marketingmateriaal. In online beschikbare documenten werd de term nog wel gebruikt, onder meer in een document uit februari 2004: "... wireless fidelity (Wi-Fi) network equipment." De Wi-Fi Alliance raadt tegenwoordig af deze term te gebruiken en noemt het gebruik ervan een te betreuren fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wi-Fi, vaak ook gewoon geschreven als "wifi" staat voor "Wireless Fidelity", vrij vertaald "Draadloze Getrouwheid".

Toegevoegd na 38 seconden:
Wi-Fi is dus een vorm van een "draadloos netwerk". Middels een draadloos netwerk kunt u draadloos verbinding maken met een netwerk of (in de meeste gevallen) met het internet. Dit kan bijvoorbeeld met een computer of laptop, maar steeds vaker ook met een mobiele telefoon of PDA / Pocket PC. Ook spelcomputers als de Sony PS kunnen middels Wi-Fi netwerken "online" om via het internet tegen andere spelers te gamen, dit als voorbeeld van de mogelijkheden. Wi-Fi maakt het dus mogelijk om draadloos te internetten vanaf ieder ondersteunend apparaat.