programma's wissen die je niet gebruikt, ik heb ook windows xp. (een optie is ook kabel internet te gebruiken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles eraf gooien wat je niet meer nodig hebt.
word die een stuk sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hardware:
Nieuwe processor
Nieuwe grafische kaart
Nieuwe driver

Software:
Scannen voor virussen
Defragmenteren
Schijfopruiming
Overclocken processor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Verwijder onnodige software
Veel gebruikers installeren software die ze misschien een paar keer gebruiken en vervolgens laten staan. Denk bijvoorbeeld aan een computerspel dat niet meer gespeeld wordt. Hoe minder software er op een systeem staat, hoe minder kans dat dit voor problemen en vertragingen kan zorgen. Door naar het configuratiescherm te gaan en dan 'Programma's toevoegen of verwijderen' te kiezen, kunnen overbodige programma's worden verwijderd. Let wel op wat je verwijderd. Als je niet weet waar het programma voor gebruikt wordt, laat het dan voor de zekerheid staan. Daarnaast is het verstandig om voor de installatie van een programma jezelf af te vragen of je het echt nodig hebt.

2. Schakel onnodige services en programma's uit die zichzelf starten
Veel programma's hebben de neiging om zichzelf bij het laden van Windows te starten. Ook al worden de programma's niet gebruikt, draait er toch een gedeelte van de programma's in de achtergrond en nemen zo geheugen in beslag en vertragen Windows. Door naar Start en dan naar de Opstarten map te gaan zijn verschillende programma's te zien die bij het starten van Windows worden gestart. Die kun je via een rechtermuisklik verwijderen. Let ook hier op wat u verwijderd. Als u niet weet wat het programma doet, laat het dan staan.

3. Schakel Indexing uit
Windows XP indexeert standaard alles wat er op het systeem gebeurt, wat geheugen en de processor belast, bijvoorbeeld bij de installatie van nieuwe software. De enige reden voor het indexeren is dat Windows snel bestanden kan zoeken als men de zoekfunctie gebruikt. Staat indexeren uitgeschakeld, dan duurt dit iets langer. De voordelen van het uitschakelen weegt echter op tegen de paar seconden tijdswinst bij het zoeken.

Je kunt het indexeren op verschillende manieren uitschakelen.

•Rechtermuisklik op de harde schijf, eigenschappen en dan onderin indexeren uitschakelen. Je zult halverwege een waarschuwing over bestanden ontvangen die niet zijn aan te passen. Kies in dit geval allemaal negeren 'ignore all'.
•Ga naar configuratiescherm en dan naar 'Programma's toevoegen of verwijderen'. Kies nu Windows onderdelen toevoegen of verwijderen en vink de indexing services aan.
•Ga naar start > Configuratiescherm > Systeembeheer > Services > Ga naar Indexing services. Rechtermuisklik op Indexing Service en kies eigenschappen. Kies bij startup type (opstarten) disabled (uitgeschakeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze computer > harde schijf > eigenschappen > tweede venster > drukken op defragmenteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
COMODO system cleaner kun je gratis downloaden op internet, hiermee kun je je computer opschonen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt een cleaner gebruiken, of gewoon veel bestandenb verwijderen waarmee je niks meer mee doet, of gewoon een schijfopruiming?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar je werkgeheugen. Bij XP meer dan 512 mb.
Het is algemeen bekend dat na verloop van tijd de computers langzamer worden.
IK weet het het kost veel tijd.
Maar eens in de twee tot drie jaar een schone nieuwe installatie doen.
Frank