computerfraude: behalve inbraak in bankgegevens, wat is voor de ´computer -inbreker´ nog meer van waarde ?

net op tv, ned 1 tros opgelicht, over telefoontjes door een bedrijf dat telefonisch probeert in te breken in jouw computer.

Toegevoegd na 4 dagen:
hartelijk dank allemaal voor de antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Persoonlijke gegevens zijn al behoorlijk interessant. Door middel van Social Engineering kan men aan de rest van benodigde gegevens komen zoals een Burger Service Nummer (BSN), bankrekening gegevens en noem maar op. Vaak is ook interessant waar iemand werkt, de afdeling, doorkiesnummer en functie. Door een vlotte babbel kan de aanvaller de beschikking krijgen over wat ie maar wilt.In deze is de sleutel de persoonlijke factor. Je kan een beveiliging nog zo goed maken, maar de mens is de zwakste schakel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bijvoorbeeld gebruikersnamen en wachtwoorden. Dan kan hij inzage krijgen in bankgegevens, producten bestellen bij webshops, je zwart maken op forums waaraan je deelneemt, je site eigenhandig aanpassen, je e-mail lezen enz.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke bank gebruikt inloggegevens die je op kan slaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zwart maken op forums waaraan je deelneemt, je site eigenhandig aanpassen De vraag is wat van waarde is, dit kost alleen maar tijd en geld. Gebeurt ook gewoonweg niet. Wat heeft het voor zin voor de georganiseerde misdaad?
Computoon
11 jaar geleden
Als je het programma 'Saldochecker' van de Rabobank hebt (is voor de smartphone overigens) dan kun je zonder in te loggen je saldo raadplegen. Wil je van de 'bankieren' functie gebruik maken, dan is alleen het invoeren van het bankrekeningnummer en het wachtwoord voldoende om geld over te kunnen maken tussen 'bekende' rekeningen. Overigens: om deze app te kunnen installeren moet je je eenmalig geregistreerd hebben en daarvoor is de random reader en de pinpas nodig. Maar goed, als dat eenmaal gebeurd is, word je bankrekening wel erg 'toegankelijk' voor het inzien van alle bankmutaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
computerfraude: behalve inbraak in bankgegevens, wat is voor de ´computer -inbreker´ nog meer van waarde ? dat is de vraag, dus *behalve inbraak in bankgegevens* ! met het oog op dit soort zaken: valse veiligheid/fraude bankier ik dus NIET online, vandaar mijn vraag.
ik zit op gv en nog een forum, verder mail ik en doe ik spelletjes... wat is er dan nog meer van waarde ? wat heeft iemand er aan om mijn contacten te weten, de mailadressen ? wat heeft iemand aan mijn wachtwoorden, wat kunnen ze daarmee ?
Een hacker zou malware kunnen installeren, waardoor hij de controle over de computer krijgt. Hij kan de computer vervolgens misbruiken voor het versturen van spam, of inzetten bij een DDOS-aanval.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bamibal: wat is mijn nadeel als een hacker spam verstuurt ?
en wat is een ddos-aanval ?
bamibal
11 jaar geleden
Hij gebruikt jouw computer en mailaccount voor het versturen van spam, dus ook onder jouw afzender. Bij een ddos-aanval wordt een groot aantal geïnfecteerde computers tegelijkertijd de opdracht gegeven om een website te bezoeken, met als doel deze site te overbelasten en offline te krijgen.
Het doel is ook om wachtwoorden te stelen en hier dan inbreuk op hem/haar account te maken. Zo als iemand een beheerder van een website is dan een malware op een website maken of via e-mails spam en malware verzenden.

Ik zal paar doelen noemen:
* Bankgegevens (zoals jij al zei)
* Wachtwoorden verkrijgen
* Persoonlijke gevens (foto's)
* Spam verzenden
* Malware verzenden en zo proberen meer gegevens te verkrijgen.
* Mee doen aan DDossen aanvallen (Website offline halen, Netwerk...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn een aantal redenen waarom een computer hacker bij je probeert in te breken. Bij zijn doel hoort ook de informatie waar hij op zoek naar is.

1) omdat het kan
"pubers" proberen je computer binnen te komen om stoer te zijn voor hun vrienden. Op zich redelijk onschuldig ware het niet dat het "extra stoer" is om lekker baldadig te zijn en bij voorkeur de hele drive te wissen.

2) identiteitsdiefstal
Een crimineel is op zoek naar en andere (digitale) identiteit. Met die identiteit kan hij soms letterlijk een paspoort aanvragen, maar veelal gaat het meer om op jouw naam aankopen te doen, of berichten de wereld in te helpen. Kortom om jou voor zijn daden op te laten draaien.
Een dergelijke hacker is vooral op zoek naar wachtwoorden, adres gegevens, relaties met andere mensen (om daar eventueel nog meer informatie over jou te vinden, of om geloofwaardig over te komen, in een gesprek uit jouw naam)
Je e-mail bestanden, je Word documenten, je bankgegevens en vergeet ook je CV e.d. niet ! Vooral een e-mail archief is goud. Daar staat vaak vanalles in. Bankrekening nummers, credit cards, adressen en telefoon numers nota's wie praat met wie en waarover enz.
Allemaal waardevolle informatie voor iemand die voor jou door wil gaan.

3) De computer zelf is het doel
Wanneer een hacker er in slaagt een PC over te nemen dan dan kan hij deze gebruiken om voor hem te werken. Je hoeft het als eigenaar van die PC niet eens te merken, maar je PC kan duizenden spam-mailtjes aan het verzenden zijn, of een webserver zo druk bezig proberen te houden dat die aan zijn gewone werk niet meer toe komt.

4) Gegevens diefstal
Ben je CEO van een bedrijf, of een belangrijke onderzoeker, dan hebben ze wellicht goud. Belangrijke documenten over je onderzoek, of het vroeg uitlekken van aandeel-koersgevoelige informatie kan een hacker snel rijk maken.
Maar ook als gewone gebruiker ben je interessant. Wat dacht je van je adressenboek met allemaal mooie actuele mail-adressen. Spam daar naartoe, liefst nog vanuit jouw naam maakt een goede kans echt gelezen te worden. En een klein percentage gelezen spam leidt tot echte aankopen. Een een klein percentage van heel veel spam maakt toch nog een groot bedrag om te verdienen door zo'n crimineel.