Hoe komt het dat de producten van Apple (bijvoorbeeld de nieuwe iPad Air) niet onder de adviesprijs worden verkocht?

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat winkeliers bang zijn vanwege contractuele voorwaarden met betrekking tot de prijs. Op deze producten is dus momenteel geen goede marktwerking en zou dus onderzocht moeten worden door de NMA en/of ECA.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hardware
ronron1212
10 jaar geleden
Waarom zou je onder de prijs verkopen als het vanzelf verkoopt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef eens een voorbeeld van een ander non-Apple-apparaat boven de €300 die je niet ergens anders in de EU onder de adviesprijs kunt aankopen (stofzuigers, koelkasten, andere merken telefoons).
ronron1212
10 jaar geleden
Dat zijn andere artikelen die zijn iets minder geliefd.

Antwoorden (3)

Mij is verteld dat Apple niet voor lagere prijzen hun producten verkopen aan resellers. De winstmarge zou ook ontzettend klein zijn in verhouding tot andere soortgelijke producten. Er wordt dus ook geen ruimte gegeven om te stunten met prijzen zonder zelf verlies te draaien. Winkeliers verkopen het echter omdat de vraag ontzettend groot is en ze maken winst op accessoires!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel dat de winstmarges erg klein zijn, zeg 5% (wat ik overigens niet geloof), dan kun je nog een stunt doen met 0,5% - wat op een product van €600 nog altijd €30 is. De verschillen in prijs zijn echter maximaal €2!! Dat is 3‰ ...
Daar waar de vraag groot is, blijft de prijs hoog. Daarbij mogen resellers het niet beneden de advies prijs verkopen. In boekhandel zijn er ook bij bepaalde uitgevers vastgestelde prijzen, hier wordt het product bescherming genoemd. De door jou genoemde NMA en ECA zullen hier niets aan doe omdat Apple geen prijsafspraken maakt met andere leveranciers van gelijksoortige apparaten. Dus koop het of niet! Succes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In tegendeel, daar waar de vraag groot is, ontstaat in meerdere mate concurrentie - zeker via internet - en zal de prijs dus onder druk komen te staan (bij een goede marktwerking).
Het vreemde is dus dat bijna elke groot -en detailhandel klaagt over afkalvende marges, terwijl de Apple producten hiervan geen hinder schijnen te ondervinden! Ik ben heel benieuwd hoe ze dit doen (DAT ze het doen staat denk ik wel vast) en of dit legaal is. Waar je met boeken op doelt is neem ik aan de "Wet op de vaste boekenprijs" (geld overigens alleen op Nederlands -en Friestalige boeken). Saillant details is bovendien dat Apple in het zeer recente verleden al een aantal keer schuldig is bevonden (zowel USA als EU) aan het maken van illegale prijsafspraken voor de e-Books.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de vraag groot is naar een product in diverse uitvoeringen zal er een marktwerking kunnen ontstaan. Echter Apple heeft een product waar zoveel vraag naar is dat de fabrikant in de fortuinlijke situatie is dat hij niet hoeft te stunten met prijzen om zij afzet te vergroten. Hier is nergens een wet die dit verbiedt. En zolang er kopers zijn die een dag van te voren bij een verkooppunt gaan liggen om een nieuw apparaat te kopen, zal Apple ook niet gaan stunten. Wat de e-Brooks betreft, wist ik niet dat Apple daarvoor op de vingers is getikt ivm prijsafspraken. Maar geeft wel aan dat er op gelet wordt. Succes!
Apple zit in dit geval op dezelfde lijn als tasjes- en parfummakers. Wettelijk staan ze in hun recht als de de prijzen wereldwijd dicteren.
Apple hoeft niet te concurreren met zichzelf en handelt dus niet tegen de wet.
Integendeel, (illegale) import van goedkope versies zou door onze brave Douane (in opdracht van de EU) streng aangepakt worden.

Tip: als je goedkoper wilt, kies dan voor een Android of Windows Phone. Veel meer (prima) keus en daar WEL prijsconcurrentie.