Een videokaart is een kaart met processor en geheugen die de videobeelden uitrekent en laat zien. De videobus is de bedrading waarover de gegevens van de processor naar de videokaart worden getransporteerd.
10 jaar geleden
Een videokaart is het apparaat wat je koopt (en welke voor beeld zorgt en grafisch rekenwerk), PCIe is de bus die voor de communicatie zorgt tussen de graka en het moederbord (en daarna naar de CPU of een ander graka).

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je een ouder systeem hebt moet je bijvoorbeeld zoeken naar videokaarten met de AGP-bus.