Hoe kun je drivers/stuurprogramma's bijwerken in Windows 8.1?

Ik wou mijn drivers updaten om de prestaties van mijn laptop te verbeteren, en het bleek nodig, veel stuurprogramma’s komen uit 2006 terwijl ik mijn laptop begin 2013 heb gekocht.

Heb meerdere ‘toolkits’ gedownload en geprobeerd, die gratis aangaven welke drivers geupdate konden worden (met versies uit 2013!) maar je moest betalen om dat automatisch door het programma te laten doen, dus heb ik besloten de gegevens te gebruiken om dit met de hand te doen.

Ik heb een aantal apparaten uit de toolkit (DriverToolkit) in het apparaatbeheer opgezocht en eerst via ‘stuurprogramma’s vernieuwen’ het automatisch online zoeken naar updates geprobeerd, maar dat werkte niet, want ‘er is geen beter of nieuwer stuurprogramma voor het apparaat gevonden’(!?!?).

Dus heb ik de nieuwste versies online opgezocht, gedownload (driverscape.com, stond dezelfde datum bij als in de toolkit) en schijnbaar probleemloos geïnstalleerd. Echter, in het apparaatbeheer stond nog steeds de oude versie, en de toolkit gaf het nog steeds als ‘missend’ aan. De computer opnieuw opgestart, maar het leek net of er niks was veranderd!

Waar ligt het probleem en hoe kan ik de drivers updaten? Ik heb een Acer Aspire V3-771, Windows 8.1 64-bits, Intel(R) Core(TM) i5-3210M processor (2.50 GHz).

Het is me wel gelukt de videokaart driver te updaten, via ‘GeForce Experience’ (ik heb een Nvidia GeForce GT 630M). Is er zo’n soort toepassing voor andere onderdelen (Intel)?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Hardware
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drivers updaten behalve de GPU is vaak niet nodig. Prestaties zullen zelden verbeteren (behalve dus bij GPU's icm nieuwe games).

Het beste antwoord

Een goede regel is: als de hardware goed werkt, is het niet nodig om de driver te updaten. De prestaties zullen dan vrijwel zeker niet worden verbeterd. Dit is dus iets anders dan een nieuwe versie van een bepaald programma. Een driver mag best een (flink) aantal jaren oud zijn.

Google verder even op "Drivermax". Dit programma werkt prima en bij de gratis versie mag je twee drivers per dag updaten. Driver Booster werkt ook goed.