Opstartproblemen computer, wat kan ik eraan doen?

Ik heb Windows XP en heb mijn pc beveiligd met een wachtwoord. Als de computer is opgestart, krijg ik normaal gesproken een blauw scherm met rechts halverwege het scherm het woord "gebruiker" en als ik daarop klik, kan ik mijn wachtwoord invoeren en start de computer verder op.

Maar de laatste tijd gebeurt het steeds vaker dat ik wel dat blauwe scherm krijg met "gebruiker" maar dat ik niks kan aanklikken. Niks heeft invloed, ook control alt delete doet niks. Enige wat helpt is als ik de aan-uit-knop van de pc lang indruk, dan gaat hij uit. En dan kan ik hem opnieuw opstarten. Soms duurt het dan nog drie keer voordat ik hem echt opgestart krijg.

Weet iemand wat het probleem is en hoe ik dat kan oplossen? Of is hij echt kapot aan het gaan en moet ik alvast gaan uitkijken naar een nieuwe computer?

Hij is overigens ruim 5 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als die windows XP al 5 jaar meegaat is het hoog tijd om hem opnieuw te installeren met een fijne schone installatie. Is redelijk normaal als een PC al zolang draait. Nieuwe software doet dan wonderen. Vooral als je veel software heb geinstalleerd in de loop der jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dit kan meerdere oorzaken hebben, maar bij mij klinkt alsof je hardeschijf het langzaam aan het begeven is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is waarscheinlijk een fout in je systeem die blue screen of death geeft. Het enige wat je kan doen os je OS opnieuw instaken of je hardwAre is kapot en dan kan je het gewoon updaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou nog geen nieuwe pc kopen, het is een fout van je OS( software) kom je er wel in als je Windows opstart in veilige modus?? Zoja dan kan je je gebruikers instellingen veranderen eb je wachtwoord eruit halen. Lukt dit niet dan kan je Windows ook opnieuw installeren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stekker eruit halen en er weer in doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
defragmeteren uitvoeren

all programs > accessories > sytem tools
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb zoon zelfde probleem. wanneer normaal het inlog scherm zou moeten komen, blijft het beeld standaard hangen bij Windows wordt opgestart. als ik ALT+TAB indruk kom ik wel bij het inlog scherm. probeer dat eens. miss helpt het bij u ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
start het op onder veilige modus, defragmenteer, haal alles van je desktop weg, stop alle automatische processen. schijf opruimen om je processor wat meer lucht te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens 2x op ctrl+alt+del te drukken bij het hangende inlog scherm... Dan kan het zijn dat je bij de alternatieve login methode komt.