Brand het beeldscherm in?

Mijn vader maakte me altijd bang dat als ik te lang de computer op een beeld liet staan (bijv het bureaublad) dat dat beeld dan voorgoed in het beeldscherm gebrand zou zijn. Kan dat waar zijn of niet?
En zoniet, kon het met de oude beeldschermen (die bakbeesten) wel gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Hoewel de oorzaak anders is, kan het zowel met de oude CRT-schermen als met de modernere LCD-schermen gebeuren. Dat is waarom ze screensavers hebben uitgevonden!

Toegevoegd na 3 minuten:
Image persistence is trouwens meestal niet permanent. Als de monitor een tijdje uit staat, verdwijnt het effect.
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja die oude 'bakbeesten' hadden daar weleens last van! De moderne LCD-schermen doen daar niet moeilijk over....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan wel, maar tegenwoordig (in ieder geval met een (redelijk) nieuw beeldscherm) moet je het wel heel bont maken wil je dat voor elkaar krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen PLASMA en CRT (beeldbuis)schermen kunnen inbranden, LCD doet dat niet of nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja als je een oud lcd-scherm te lang op het zelfde beeld houd dan wel