Bij veel modems is de stekker een wat dikker blok. Dat komt doordat de transformator in die stekker is ingebouwd. Van dat blok naar de modem loopt dan een vrij dun elektriciteitssnoer: dat kan zo dun zijn, omdat het alleen maar laagspanning (vaak 12 volt) hoeft te transporteren.

Zo'n transformator kan inderdaad zoemen. Dat is normaal en kan geen kwaad.

Toegevoegd na 30 seconden:

Vaak kun je ook voelen dat die ingebouwde transformator een heel klein beetje warm wordt. Ook dat is niet erg.

Toegevoegd na 1 minuut:

Een in de stekker ingebouwde transformator herken je aan het feit dat hij er ongeveer net zo uitziet als de stekker van de oplader van een mobieltje.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk en uitgebreid antwoord

Andere antwoorden (3)

Dat is niet goed.
Ik zou zou de draad verbinding in de stekker en de
stekkerdoos even (laten) nakijken op loszittende
contackten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het alleen een steker is, dan is het mogelijk dat er geen goed contact tussen de poot van de steker en de bus van de wandcontactdoos is en kan de boel erg heet worden. Bij de combinatie steker/adapter is het normaal dat er gezoem hootbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor een inferieur materiaal jullie hebben, maar ik het op mijn kantoor ca. 8 van dergelijke blokken zitten maar (gelukkig) hoor ik NIETS. Als dat wel zo zou zijn, ging de helle meuk direct het raam uit. (ik moet er niet aan denken 8 stuks zoemende blokken, doei)
Doorgaans kan dit geen kwaad, maar kan wel zeer hinderlijk zijn. Het brommen wat je hoort is n.l. de 50 Hertz wisselspanning, welke als gevolg van een slechte (goedkope) constructie van het transformator (stekkertje), speling heeft gekregen tussen draadwikkelingen en anker of een losliggend transformatortje in het stekkerhuisje. Hoe ouder het geheel wordt, des te meer lawaai zal het gaan maken, maar tegen die tijd is je modem aan vervanging toe en ligt je huidige apparatuur waarschijnlijk op de schroothoop. Het enige gevaar wat er kan gebeuren is, dat door de trilling (zoem) verbindings delen in de wandcontactdoos los gaan zitten en dat kan WEL kwalijke gevolgen met zich mee brengen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zoemen heeft NIETS te maken met losse contacten, maar treed op als gevolg van de inductie (het wisselend magnetisch veld). Losse contacten worden doorgaans warm als gevolg van een te hoge overgangsweerstand en gaan dan stinken en kunnen uiteindelijk brand veroorzaken, maar zoemen doorgaans niet. (kunnen wel gaan knetteren, maar dat is weer een heeeeeel ander verhaal)