Ik krijg mailtjes met bijlagen van 20 tot 30kb ongeveer, de extensie is 'jpg'. Kan dit een virus zijn?

De mail is leeg en het onderwerp is een vage zin in het Engels...

Als het inderdaad een virus kan zijn, wordt het dan actief als ik die JPG echt ga openen? Een JPG is toch geen uit te voeren bestand dus toch ook geen virus?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Inmiddels kunnen ook virussen in pdf's en jpg's zitten... die maken gebruik van 'gaten' in Adobe, Outlook, Internet Explorer en andere Windows componenten. Als de tekst van de mail al verdacht of spam is, wat verwacht je dan nog van de bijlage? Juist -> ongezien de vuilnisbak in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle mailtjes die je niet vertrouwd moet je weg doen, vooral als je de afzender ook niet kent. Een virus zit er eerder op dan dat je het weer kwijt bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jpeg is de extensie van een foto. Maar als de mail leeg is en verder is het iets vaags in het Engels met een onbekende afzender: niet openen, maar meteen weggooien! Dikke kans dat iemand je een virus probeert aan te smeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mail gewoon weggooien! Soms is het een sneaky bestand. Dan staat er plaatje.jpg.exe
Dan is het een exe bestand, maar als je 'Extensies voor bekende bestandstypen verbergen' hebt aanstaan, zie jij alleen plaatje.jpg
13 jaar geleden
Hoi Gertdejong,

Het zijn meestal bestanden met dubbele extensies zoals.JPG.VBS en .JPG.EXE die zich voordoen als een afbeelding maar een virus/kwaadaardig script zijn.
Het is wel mogelijk om een virus te plaatsen in een .JPG bestand maar er is dan een "extractor" nodig om deze uit te voeren. Het is natuurlijk wel aan te raden om dit soort e-mails direct te verwijderen om onnodig risico te vermijden.