Regelmatig krijg ik mails die lijken op kettingbrieven. Kan ik zo virussen binnen krijgen of gegevens ongewild verzenden als ik hier op in ga?

Hoe moet ik hierop reageren naar de afzender toe?

Toegevoegd na 1 minuut:
Met welk doel worden deze gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet of er een doel is voor de kettingbrieven, maar ik weet wel dat door het sturen je email adres uiteindelijk bij een spammer terecht kan komen, en die heeft dan gratis een hele voorraad mail adressen gekregen om rotzooi naar toe te sturen (spam of virussen).

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zou de mails gewoon weggooien, niet doorsturen, wegens de eerder genoemde reden, en omdat het onnodig dataverkeer veroorzaakt.

Je kunt wel contact opnemen met de afzender als het een bekende is, om te melden dat je daar niet van gediend bent.
Maar de meeste mensen die kettingbrieven doorsturen, blijven dit constant doen. Ik heb iemand geblokkeerd van mijn msn en mail, puur om deze reden..
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als er een link bij zit of een bestand dan kan daar een virus in zitten. Als jij die kettingbrief met link en/of bestand doorstuurt. En andere openen ddat bestand of die link. Dan heb je eigenlijk het virus doorgestuurd. Maar staat er alleen tekst in het bestand. Dan kan je geen virus krijgen van die mail.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meestal met een commercieel doel worden die mails gemaakt. Kijk maar naar die mail van Bill Gates geeft geld terug een tijdje terug. Dat was gewoon een commerciele actie. Je kreeg helemaal niks van hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die mail moet je niet openen. Vaak kan je aan de titel, afzender al zien of die mail voor jouw persoonlijk is bedoeld of algemeen verstuurd is naar een grote groep mensen.

Direct weggooien.

Als je de afzender kent, ook niet op reageren, maar even een belletje plegen met de mededeling/vraag.

Ik heb mijn mailprogramma's ook ingesteld dat hij niet de afbeeldingen automatisch moet downloaden. Daaraan kan de afzender zien of je de afbeelding hebt gedownload en is dit een bevestiging dat jou email adres actief is en wordt gebruikt. Die wordt dan weer doorverkocht.

Geen bijlagen openen, maar eventueel eerst downloaden en opslaan. Dan een virusscanner eroverheen.

Geen links aanklikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Er kunnen links inzitten waar je (eerst) op moet klikken. Die links kunnen naar websites gaan met virussen erop.
Maar dat kan ook als je op niet-kettingbrieven in gaat (waar links in staan).

Maar je doet je vrienden er absoluut geen plezier mee als je die troep doorstuurt. Gewoon nooit dit soort onzin doorsturen. De ISP moet dan weer meer bandbreedte en opslagruimte inkopen, waardoor wij weer meer voor onze abonnementen moeten gaan betalen c.q. waardoor wij minder snelheid overhouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder bestandje dat je wordt toegezonden kunnen (gewild of ongewild )virussen of andere schadelijk code zitten en je machine infecteren zodra je dat opend. Eerst dus scannen of een guard inschakelen.