Hoe kan ik een groep eigen foto´s publiceren op het net, met een eigen kenmerk, zodat ze niet door anderen misbruikt kunnen worden?

zoals vaak gezien een watermerk o.d. plaatsen op de foto´s vóór publicatie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

http://www.fotografie.nl/kennisbank/34748/een-watermerk-aan-fotos-toevoegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad één mogelijkheid; klap er een watermerk doorheen. Dus niet rechtsonder in de foto vermelden dat jij het copyright hebt, maar gewoon echt in het diagonaal met witte, vaag doorschijnende letters.

Als men dan nog jouw foto clandestien wil overnemen, moet er heel wat aan bewerkt worden om dit watermerk eruit te 'shoppen'.

Op de afbeelding heb ik heel grof zo'n watermerk laten zien. Normaal gesproken zit dit veel vager, en netter verwerkt, maar ik heb het even uit de losse pols gemaakt.

Ga je je foto's op een website plaatsen, dan is het behalve dat je zo'n watermerk in je foto's verwerkt, ook aan te raden dat je bijvoorbeeld het gebruik van de rechtermuisknop op je website voor bezoekers blokkeerd. Het is een niet heel gastvrije maatregel, maar het voorkomt wel voor een groot deel 'wildgroei' van je foto's.

Bovenstaande is geen garantie dat men de foto's niet van je site kan halen. Maar als men de foefjes hiervoor niet weet, dan is het toch handig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het watermerk kun je met elk willekeurig grafisch programma maken. Gewoon met een kwastje en de helderheid op 20% zetten in een grijs of - wittint zijn vaak voldoende.