Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat je mobiel gehackt wordt als die niet meer wordt ondersteund?

Hoe groot is de kans daadwerkelijk dat je mobiel gehackt wordt als die niet meer beveiligingsupdates krijgt?
En hangt dit er ook vanaf hoe vaak je internet browser gebruikt? En je mobiel in het algemeen?

Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
1.5K
Vortexxx
een jaar geleden
Maak je geen zorgen, zo belangrijk ben je niet. Ik bedoel dat niet lullig, maar hacken betekent dat je relatief veel moeite moet doen om een systeem te penetreren, en als dat economisch niet loont, dan heeft het geen zin. Het wordt pas interessant als je hoofd bent van een beveiligingsdienst van een multinational die z'n telefoon maar wat graag gebruik in z'n vrije uurtjes.
SimonV
een jaar geleden
Zelfs zonder updates kun je momenteel (theoretisch) gehackt worden. Ernstigste kwetsbaarheden bij miljoenen Samsung telefoons maken een ongemerkte hack via het mobiele netwerk mogelijk voor iedereen die het mobiele nummer van het slachtoffer heeft.
Hoewel Samsung nog geen update heeft, is er wel een simpele noodoplossing. Gebruikers moeten daarvoor twee instellingen uitschakelen in de telefoon-instellingen van hun toestel. Het gaat om Voice over LTE en Voice over wifi. Het uitschakelen van die functies kan zonder grote nadelen, en telefoons blijven dan gewoon mobiel bereikbaar. https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5372286/google-pixel-samsung-galaxy-exynos-modem-android-kwetsbaarheden-hack

Het beste antwoord

je loopt wel een risico als er geen beveiligingsupdates meer worden uitgebracht. ,,In het begin is dat nog een klein risico, omdat een lek niet zomaar ontstaat en het ook even duurt voordat hackers het benutten”, zegt Broesder. ,,Er zal niet heel snel iets misgaan als je een paar maanden geen updates krijgt. Maar dat risico wordt wel steeds groter.”

In het ergste geval zouden criminelen de gaten in de beveiliging kunnen gebruiken om bijvoorbeeld je bank-app over te nemen. ,,De mogelijkheden voor hackers zijn oneindig door gaten in de software.”
fremar
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kans op een hack van een niet-ondersteunde mobiel is groter dan bij een up-to-date apparaat. Dit komt doordat er geen beveiligingsupdates meer worden uitgebracht. Het is daarom belangrijk om regelmatig je mobiel te updaten en te vervangen als deze niet meer wordt ondersteund.
10 maanden geleden