Kan je een mailtje, waarvan je vermoedt dat het een virus oid bevat, op een veilige manier openen?

Ik krijg soms mailtjes waarvan de kans groot is dat het een virus bevat (of reclame is), zeker als er een bijlage bijzit. Die mail open ik dan uiteraard niet.
Heel soms zit er eentje bij waarvan ik net niet helemaal zeker ben, en eigenlijk graag de mail toch zou willen openen, voor het geval het wel gewoon een normaal mailtje van iemand is.
Is er een veilige manier om hierachter te komen?

Als het iemand is, wiens emailadres ik heb, kan ik uiteraard diegene even mailen om het te vragen. Maar als ik diegenes emailadres niet heb, zou ik niet weten hoe ik het aan moet pakken.

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Gewoon het betreffende emailtje eerst even checken met een goede `up te date`virusscanner alvorens het te openen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Virusscanners zijn nooit up-to-date, lopen per definitie altijd (al is het maar een dag) achter de feiten aan. Dat vind ik veel te risicovol.
Maar bedankt voor je antwoord.
Daar heb je virusscanners voor zoals AVG en McAfee maar ik weet niet zeker of dat ook op hotmail toepasselijk is.
In elk geval wel op je providers email adres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Virusscanners zijn nooit up-to-date, lopen per definitie altijd (al is het maar een dag) achter de feiten aan. Dat vind ik veel te risicovol.
Maar bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt idd, en daarom eigenlijk nooit een mail openen van een onbekend adres.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fynnya: Zelfs een virusscanner die niet helemaal is bijgewerkt werkt nog steeds tegen alle virussen die wel al bekend zijn. Daarnaast maken virusscanners gebruik van zogenaamde 'heuristic scannen'. Dit betekent dat ze niet naar een specifiek virus zoeken, maar naar virusachtig gedrag. Wanneer je besmet wordt door een nieuw virus dat nog niet in de database zit, kan je scanner toch ingrijpen omdat het virus aan zijn gedrag herkend wordt. @Bigfoot: Ironisch genoeg zijn virussen meestal afkomstigvan bekende afzenders omdat ze zich verspreiden door gebruik te maken van de adressen die op een besmette PC te vinden zijn. Overigens vindt de verspreiding van malware/virussen niet meer primair plaats via e-mail, maar via websites.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@roqui: dat weet ik, maar er zijn wel nieuwe virussen die erdoor heen weten te komen, en ik wil gewoon geen risico nemen.
Steeds op veilig spelen en gewoon deleten die boel,beter zo dan in ernstige problemen te komen
fremar
13 jaar geleden
Je kan gewoon ongestraft het mailtje zelf lezen, zolang je de attachments niet opent. De inhoud van het mailtje is 99,99% van de gevallen dusdanig duidelijk dat het niet om echte mail gaat dat je dan gewoon de mail kunt verwijderen.

[quote=http://www2.internl.net/helpdesk/faq/email/index.it#goodtimes]
Door enkel email binnen te halen op uw computer en deze te lezen loopt u absoluut geen gevaar. Het enige risico dat u loopt is het binnenhalen van een besmet programma via een attachment. Zolang u echter het programma uit de attachment niet opstart, zal deze ook geen schade aan kunnen richten. Om zeker van uw zaak te zijn, kunt u het beste ieder programma dat u binnenhaalt vanaf het internet scannen op virussen met een recent virusprogramma
[/quote]