waar komen al die IP adressen vandaan als ik niks op het web doe?

Ik ben totaal een NUL op computergebied. mijn PC is al een tijdje heel erg traag. Ik heb enkele weken geleden een nieuw antivirus programma geïnstalleerd omdat ik dacht besmet te zijn, maar er kwam niet uit. Vanmorgen het ik het programma "peerguardian" geïnstalleerd dat niet alleen mijn IP beschermd maar ook andere dingen bewaakt. Maar nu zie ik tot mijn grote verbazing als ik het log van dit programma bekijk, dat er allemaal IP adressen in komen terwijl ik helemaal niets open heb staan op het web. In ongeveer 50 minuten in totaal ruim 1000 IPs en al deze adressen zijn maar 3 of 4 verschillende. Ik had de mogelijkheid om ze een uur te blokkeren of permanent, maar omdat ik niet weet wat het allemaal betekent, heb ik voor 1 uur gekozen en nu is het rustig. Wat zou dit te betekenen hebben Virtueel geld minen of zoiets? en wat kan ik er aan doen als mijn scanner het niet als viruus of spyware ziet?

Toegevoegd na 9 minuten:
Voorbeeld; time; 13.42 source; 192.168.254 destination; 22.4.0.0.1 UDP
1344 192.168.1.254 244.0.0.1 igmp
13.46 192.168.170.1041 239.255.255.250.1900 UDP

Antwoorden (2)

Meestal van betrouwbare programma's op je eigen PC.

Naast je browser waarmee je webpagina's opent staat er nog een keur aan programma's die verbinding maken met het internet op je PC waarvan ook gewoon een paar op de achtergrond geopend.

De verbindingen die je toont zijn uitgaande verbindingen van apparaten in jouw netwerk die naar buiten gaan.

Niet alles is een bedreiging.
6 jaar geleden
svetivlas
6 jaar geleden
Dus als ik mijn PC aan heb en niets actief "aan" heb zoals mailbox, Utorent etc. dan maakt mijn PC toch verbinding met het internet?
En wat voor nut heeft dat dan voor mij?
LeonardN
6 jaar geleden
En wat voor nut heeft dat dan voor mij? Misschien vrij weinig, maar dat is niet zo'n interessante vraag. De betere is, kan het veel kwaad. En dan is het antwoord nee. En als er wel een tussen zit die kwaad kan, kan jij dat niet zomaar visueel bepalen. Daarom ben je er vaak al met een goede antimalware en firewall. Zoals buurmannnetje al zegt gewoon ingeschakeld op Windows. Open het schildje rechtsonderin op de taakbalk (wellicht eerst het pijltje omhoog). Als alles daar groen is, is het meeste gedekt. Mocht je toch nog ongerust zijn kan je https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/
downloaden installeren en draaien.
Die vind ook altijd wel iets, aan "bedreigingen" die vaak ook niet zo heel spannend zijn. Vaak PUP's bestanden/programma's die geen echt risico vormen maar wel irritant zijn. Zoekbalken of zoekmachines waar je niet om gevraagd hebt e.d.
Er zijn zoveel processen waarvan sommigen een netwerk verbinding opzetten. Zonder al teveel op te scheppen is het niet ongewoon dat ik in Little Snitch(OSX equivalent) zo'n honderd connecties maak met wel 20+ landen, geen idee waarom dat zo verspreid is maar zolang er niets verdacht gebeurt maak ik mij geen zorden, nu ben ik behoorlijk door de wol geverfd op netwerk gebied, jij zegt zelf een totale n00b te zijn, waarom installeer je dan software die je nog meer het gevoel geeft een n00b te zijn, want je hebt geen idee, want dat 239.255.255.250:1900 adres is gewoon Windows messenger, als je niet beter weet en je hebt het adres en poort niet bevestigd of opgezocht wat het mogelijk kan zijn, dan kan dit inderdaad ook een miner zijn, of malware, of virus, of keylogger.

Stop gewoon met die gekmakerij als je niets van IP-netwerken snapt, nu is het gewoon valse veiligheid, en omdat je er niets van snapt ook extra angst. Je hebt standaard onder windows een firewall & defender, zet dat aan en dat geeft al voldoende zekerheid.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik heb even een plaatje toegevoegd wat illustreert wat je overdonderd kan maken over de hoeveelheid verbindingen die gemaakt worden terwijl er eigenlijk weinig bijzonders gebeurt: https://pasteboard.co/H3vCjZD.png
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
LeonardN
6 jaar geleden
+Onnodige paniek is onnodig.
Reddie
6 jaar geleden
Plus.