Heb net een melding via een website gekregen wat zogenaamd van Apple komt is het een nep medling?

Ik klikte net op een website en kreeg een Apple melding dat er een virus is ontdekt en dat ik ben gehackt dat ik de website niet moest verlaten en dat ik op de onderstaande link moest klikken als ik dat niet deet binnen 2 min zouden al m’n foto’s naar contacten gestuurd worden

1.6K
Ritsuka
een jaar geleden
Hartstikke nep.
Je hebt nergens op geklikt toch?
Pieterke
een jaar geleden
Niet op klikken! Is nep!
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Phishing....Laatste tijd veel van dit soort mailtjes, nergens op klikken of links openen.
Is het niet McAfee dat mijn pc gevaar loopt en mijn abonnement verloopt....die ik helemaal niet heb....dan wel een mail van DigiD, even op de link klikken om mijn gegevens bij te werken en meer van die onzin waarvan je je sterk in je schoene moet staan om ze niet te openen.
Vaak ook nog van diversen dat er geld gestort wort en je moet regaeren ander verloopt het....ja, ja...
TRAP ER NIET IN !!!

Antwoorden (1)

Ja, dit mailtje voldoet aan een van de belangrijkste herkenningspunten van phishing: Veel valse mailtje proberen je onder druk te zetten door gebruik te maken van laatste waarschuwingen of spoedmeldingen. Een voorbeeld van een dergelijk bericht is bijvoorbeeld "Uw hostingpakket verloopt, als u vandaag bedrag x niet overmaakt zal uw website worden geblokkeerd". Ga hier niet via de e-mail op in maar neem bij twijfel telefonisch contact op met de hostingpartij.
In uw geval bestaat die druk dus uit het dreigement van het verlies van foto's en het verbod om de pagina te verlaten (slim, want zo kun je niet googelen naar informatie).
Dit is niet de manier waarop Apple zijn klanten om gaat. Het mailtje is dus zonder twijfel nep !
Antoni
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, de vraagsteller schrijft niet(s) over een mailtje, maar over een melding. Of hij het bericht via een mailtje ontving, is voor mij niet duidelijk. Het lijkt mij eerder een melding via de website die hij bezocht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@Antoni
Je heb gelijk. Het is het verkeerde woord.
Maar de melding is even zo goed nep. Ook een site die je onder druk zet is over het algemeen veel te bang dat je na gaat denken. En niet zonder reden ;-)
Antoni
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, ja, je antwoord is verder prima. Dat had ik nog moeten vermelden in mijn eerste reactie.