Ik heb een virus! als ik het verwijder, loop ik dan geen gevaar meer?

Mijn antivirusprogramma (Avira Antivir, is dit een goed antivirusprogramma?) detecteerde een Trojan Horse. Als ik het bestand verwijder, ben ik er dan vanaf?

Of als ik het naar de quarantine verplaats, kan het dan geen kwaad meer doen? Of betekent dat alleen dat ik het niet kan openen o.i.d.?

Alvast bedankt voor antwoorden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als AntiVir het bestand verwijdert, "ontsmet", of in quarantaine plaatst, dan ben je over het algemeen van het virus af. Maar het is verstandig om je computer een second opinion te geven met een online virus scan.
Op http://www.onlinepctest.nl/virussen.html staan een heleboel links naar online virusscanners. Wat betreft de vraag over AntiVir: AntiVir is samen met avast! de beste keus als je voor gratis gaat. Deze twee programma's zijn zelfs op een heleboel punten beter dan de meeste betaalde programma's!
Zie ook: http://www.av-comparatives.org/ en http://www.av-test.org/ voor onafhankelijke tests van antivirus software.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In sommige gevallen kan het nog in het register zetten. Doe voor de zekerheid nog een scan en maak je computer schoon met Ccleaner.
13 jaar geleden
Je moet het bestand door je antivirus programma laten verwijderen, dan is het onschadelijk.
Maar dat betekent niet dat je verder veilig bent, want er worden per minuut nieuwe virussen aangemaakt die je op elke mogelijke manier binnen kunt krijgen.

In quarantaine betekent dat het niet verwijderd is, maar onschadelijk is gemaakt en op een afgesloten plek staat.

Zorg dus dat je altijd je antivirusprogramma aan hebt staan.
13 jaar geleden
Je moet het inderdaad volledig verwijderen, dan is ben je er pas vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad u aan microsoft security te installeren en ccleaner , dat is een schoonmaakprogramma. Voor de rest kan je die trojan gewoon verwijdern.

Mvg

M. Veenendaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbaast mij telkens weer ,hoe mensen hier vertellen,dat dergelijke virussen persé verwijdert dienen te worden. Hoe komen ze daar toch altijd bij ? Het is ten alle tijden verstandig om het voorstel van de Antivirus scanner op te volgen en als U er niet achter kunt komen wat de av scanner heeft gevonden zet het dan zonder probleem in quarantaine want de huidige Trojans hebben de (extra) nare eigenschap om zich in een dll te "nestelen" ..Heel toevallig zijn dát bijna altijd hele belangrijke bijvoorbeeld van Uw toetsenbord,muis of aansturing harde schijf.

Groet:Zoekertje ..die eigenlijk nergens meer vreemd van op zou moeten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen dat het tijd is om een backup terug te zetten. Met een ware partitie-backup ben je in een kwartier van al je problemen verlost.
hopelijk heb je heel trouw elke maand zo een backup gemaakt. Anders wordt het tijd om dit te gaan doen (met een 100% schone machine natuurlijk).
Ik gebruik hiervoor DriveImageXML.

Sommige virussen zijn zo hardnekkig dat je er uren mee bezig bent en dan nog kunnen ze niet helemaal verwijderd worden.