Wat is het risico als je een ongewenste mail opent?

Tussen het vak "ongewenst" zat een mail zogezegd van ING België. Ik heb geen bankrekening bij ING. Het kwam erop neer dat er zogezegd gefraudeerd werd met rekeningen en dat je hen via e-mail moest contacteren. De mail was verstuurd vanuit Polen, dus heb dat bericht onmiddellijk verwijderd zonder gegevens mede te delen. Lijkt me op een poging om gegevens te bemachtigen zodat ze jou rekening kunnen plunderen. Heb ik enig risico gelopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een e-mail openen kan geen kwaad. als je de bijlage en/of link maar niet opent. Dat is de trojan die je niet op je computer wilt hebben.

Het beste antwoord

Het kan mogelijk zijn dat je risico loop.
Je heb nu dus een phishing e-mailbericht ontvangen, als je de bijlagen heb geopend (of hij opent automatisch, ligt aan je instellingen.) kan daar een trojaanse paard zitten en die download je onbewust op je pc. Het is daarom van belang om je virusscanner te laten updaten en een volledige systeem te doen. Scan eventueel met een online scanner(s).
Mocht u toch geen bijlagen hebben geopend is het toch verstandig om even grondig te scannen.
(Bij je e-mail provider kan je instellingen veranderen, ook de bijlagen. Kies hier voor dat het nooit zomaar geopend mag worden.)

Je kan de ING Bank mailen dat je een phishing e-mail heb ontvangen. Mail naar: valse-email@ing.nl

(E-mail gevonden via: http://www.veiligbankieren.nl/index.php?p=562016 )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, met alleen de mail openen gebeurt er niets. Maar wat je nóóit moet doen is op een link in die mail klikken. Want dan geef je ze misschien toegang tot jouw computergegevens. Er wordt dan namelijk een of ander programmaatje geïnstalleerd, waar jij verder niets van merkt. Maar daardoor kunnen ze jouw inlogcodes en wachtwoorden aflezen.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Amadea, heb gewoon die mail gelezen en de conclusie getrokken dat dit hoogstwaarschijnlijk een poging tot fraude is. Zelf heb ik dus geen risico gelopen, maar meld ik dat nu aan de politie of niet?
Amadea
11 jaar geleden
Nee, je hoeft dat eventueel alleen aan de ING door te geven. Maar vaak staat het al op hun site.
Als je ongewenste mail opent loop je verhoogde kans dat je een virus bij je toe laat.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt kans op een virus of hij hackt al je wachwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn zoveel mensen die anderen bang maken!
Wanneer je je mail opent gebeurt er niks
Wanneer je op een link klinkt hoeft er ook nog niks te gebeuren.
Pas wanneer jouw browser (internet explorer, google chrome, firefox etc.) iets begint te downloaden dan kan er iets op jouw computer worden geïnstalleerd dan wordt er pas een risico mogelijk.

Je moet nooit!

Gegevens invullen op een site die je niet kent
Wanneer je in een mail op een link drukt en je komt op een site waar je volgens jouw eigen bank gegevens moet invullen zoals je pincode NOOIT doen! jouw bank zal nooit vragen naar zulke gegevens.

Over de mail is er dus niets gevaarlijk of een risico tenzij u dit opent en gegevens invult of uw browser gaat wat installeren.

Normaal gesproken is een mail al snel te vervalsen waardoor jij denkt dat uw bank of bedrijf een mail heeft gestuurd terwijl dit niet zo is (daar zijn zelfs programma's voor). Vul dus nooit je gegevens of iets dergelijks in waar je dat normaal niet zou doen en op een site die je niet vertrouwd of een site die je niet kent.

gr.

p.s. wanneer je denkt dat je iets gevaarlijks op je pc hebt geïnstalleerd of iets dergelijks dan kun je het beste even je computer laten scannen door je antivirus programma!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
DamianHelper Heeft het beste antwoord als je het mij als ICT-er vraagt. Je hoeft helemaal niks te openen maar de mail van tante Truus uit Zimbabwe kan ook in "ongewenst" belanden. Banken BELLEN tegenwoordig zelfs mensen (Hackers dus) en de 1 vraagt je geboortedatum (DOEN ZE NOOIT) de ander verifieert je rekeningnummer na het 2e belletje, "dan zijn ze nog even Ter controle je pasnummer kwijt" En dan ben je het haasje.... Je hebt goed gehandeld. A.U.B. ga ermee naar de bank met de gegevens die je hebt... Slimme zet! Succes!