Als je geen persoonlijke gegevens hebt verstrekt nav phishingmail, kan het dan nog kwaad als je de mail wel geopend hebt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gaat het om pc (Apple of Windows) of mobiel? Alleen geopend of ook nog ergens op geklikt?
als je hebt geklikt op een link, kan het zijn dat je op een website bent gekomen die mogelijk geprobeerd heeft om malware te installeren op je pc/laptop.

Het beste antwoord

Zodra je alleen ergens oo hebt geklikt en geen toestemming voor bv. Een download hebt gegeven of gegevens hebt ingevd, kan dit geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dit kan kwaad doen.
Vroeger moest j een e-mail openen en of een link klikken of een foto/bestand openen om besmet te raken.
Tegenwoordig is dat al eens niet meer nodig om een mail te openen, zodra die aankomt in je postvak ben je al besmet als je geen goede beveiliging hebt.
Zorg er dus voor dat een goede mail scanner hebt die ook goed is ingesteld.
Het antwoord eerder gegeven hier is dus niet correct.
Trouwens is het ook zo dat je tegenwoordig geen mails meer hoeft te sturen om iemand te besmetten, een lijst met actieve IP adressen is genoeg om automatisch iemand te besmetten zonder dat deze persoon het door heeft (gelukkig komt dit momenteel nog maar zelden voor maar het wordt een trend binnen een paar jaar)
Zorg voor een goede mail scanner en als je echt zeker wilt gaan dan doe je de mail via een VPN server. Zit er rotzooi in een mail dan hoef je alleen de VPN opnieuw op te starten

Toegevoegd na 1 dag:
Ik snap niet waarom de thumbs down er staan maar het is wel duidelijk dat de meerderheid niet op de hoogte is van IT en beveiliging. Ik werk ruim 33 jaar met pc's, heb ook voor Sunbelt anti-virus en firewall software gewerkt, ben een ex-black hat en een retired white hat.
Maar als het moet draai ik nog zo een virus mail in elkaar die je niet hoeft te openen om besmet te raken.
Daarnaast weten de meesten niets van de software Z*** (gefilterd voor veiligheidsredenen) waar mee je ieder soort virus/worm/malware kunt maken binnen enkele minuten en waar van geen enkele het zelfde is en onmogelijk is om te detecteren. Gelukkig is deze software zo prijzig dat de normale burger het geld er niet voor heeft liggen en ook alleen op het darkweb te verkrijgen is.
Een VPN enviroment is altijd nog de veiligste oplossing om dit soort problemen te voorkomen.