bluescreen melding; Kmode_exception_not_handled, wat moet ik doen?

Beste leden,

Onlangs kreeg ik vanuit het niets een blue screen op mijn windows 8 pc. Ik deed geen andere handelingen op mijn laptop dan dat ik anders doe, maar kreeg een melding dat er problemen waren met een driver(s), onder de volgende code: Kmode_exception_not_handled. Na wat speurwerk op het internet heb ik nog geen eenduidige verklaring hierover kunnen vinden, toen de pc vanuit de blue screen opnieuw opstartte gaf het windows onderhoudcentrum aan dat de virusbeveiliging (Avira) was uitgeschakeld. Ik heb tot dusver hier nog geen verband tussen kunnen leggen, maar ben dan ook niet zo technisch hiermee. Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen en mij kan raadplegen wat ik hier eventueel tegen moet doen? Tot dusver draait de pc gewoon weer zonder een nieuwe blue screen te hebben gehad.

Alvast bedankt voor de input.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Deze Kmode_exception_not_handled error wordt door het Windows systeem gegenereerd als er iets fout is gegaan met een hardware gerelateerd onderdeel of diens driver van de PC/Laptop.
Het is een Kernel STOP actie die Windows moet beschermen tegen onherstelbare beschadiging en valt in de categorie BSoD, Blue Screen of Death.

Meestal treedt deze fout op nadat er nieuwe hardware is toegevoegd aan het systeem en er daarbij een verkeerde of verouderde driver is geïnstalleerd.
Soms treedt deze fout op als er een cruciaal onderdeel op het moederbord zoals geheugenchip, processor of een ander onderdeel crasht, maar dan zijn ook andere BSoD's mogelijk.

Als de Kmode_exception_not_handled fout vaker gaat optreden terwijl de computer anders normaal draait moet je het toch gaan zoeken in ofwel je driver bestanden, ofwel nagaan of er programma's zijn die onlangs zijn geïnstalleerd, die mogelijk onderdelen van de pc aanspreken of overbelasten die de crash veroorzaken.

Ga eerst eens na in 'Apparaat beheer' of alle op de computer aangemelde onderdelen naar behoren werken. Een niet correct werkend apparaat wordt aangegeven met een geel gevaren driehoekje.
Daarvan kun je dan op 'Eigenschappen' klikken en zien of de benodigde stuurprogramma's (driver) is geïnstalleerd. Zonodig kun je dan de driver bijwerken door op de knop bijwerken te klikken en de instructies te volgen.

Je kunt je computer laten scannen door een DriverScan programma, dat analyseert je systeem en laat je zien welke drivers vernieuwd moeten worden.
http://download.cnet.com/SlimDrivers-Free/3000-18513_4-75279940.html is zo'n gratis scanner.

Mochten er drivers vernieuwd moeten worden dan kun je dat daarna zelf handmatig doen via de fabrikant van het moederbord.
Ook via Windows Update zijn belangrijke drivers up to date te houden.