is een geformatteerde computer 100% veilig?

Ik heb een pc gekocht via marktplaats en deze geformatteerd. Vervolgens windows geïnstalleerd. Is het mogelijk dat de vorige eigenaar iets heeft geïnstalleerd wat ik niet kan formatteren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Er zijn programma's die je harde schijf totaal overschrijven z.g zerofill.
Dat is de veiligste methode bij verkoop of inkoop PC of HD
http://www.windows-helpdesk.nl/harde-schijf-wissen/
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Hebb je voor het formateren en opnieuw installeren de vorige partitie verwijdert en een nieuwe aangemaakt? Bij enkel formatteren kunnen er nog steeds sporen achterblijven van Trojans en andere troep van de vorige gebruiker.. Twijfel je dan nog Harddisk verwijderen en een nieuwe erin zetten.. Is een wat duurdere grap, maar ben je 100% zeker clean! succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij het formatteren wordt er eigenlijk tegen of door de harde schijf gezegd dat er op de sectors weer geschreven mag worden. de data wordt niet echt weggehaald of verwijderd. Afhankelijk van het type formatteren kan data dus altijd teruggehaald worden. Hoe meer je gebruik maakt van de harde schijf, hoe meer sectors dan ook weer opnieuw beschreven zijn waardoor de oude data is overschreven. Dan wordt het ook steeds moeilijker om data terug te halen.

Programma’s of iets dergelijks zijn na een format echter niet zomaar meer op te starten en dus is computer veilig. voor 100% zal je wat meer uit de kast moeten halen…
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn plekken te bedenken waar ongewone zaken zich kunnen verstoppen, ook na een herinstallatie van windows (er al van uitgaande dat deze daadwerkelijk de partitie heeft geformatteerd en niet gewoon de oude data heeft verplaatst).

Dus wil je zeker zijn, dan draai je een antimalwaretool voor een scanronde.

Nu zijn er in theorie nog plekken te bedenken om malware te verstoppen die zelfs die antimalwaretool niet kan vinden. Maar je mag er van uitgaan dat de vorige eigenaar daar niet zomaar toe in staat is en dat op dat vlak deze pc even veilig is als een eerstehandsexemplaar.