ik krijg steeds de melding ''avast heeft een bedreiging geblokkeerd'' terwijl meerdere grondige virusscans niets konden vinden. Hoe kan dit?

Er komen dan steeds ongeveer 3 meldingen na elkaar. Eerst een schadelijke website geblokkeerd, dan nog een en daarna een bedreiging.

Na meerdere grondige virusscans + opstartscans die niets konden vinden weet ik niet waar deze melding vandaan kan komen...

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Je mag aannemen dat avast de zaak wel tegenhoud maar dat er ergens in je browser een opstart pagina zit die toch probeert een website op te starten waar hij natuurlijk weer meer malware probeert binnen te kijgen.
deze links kunnen niet worden gezien in je scanners
die zul je handmatig moeten verwijderen

kijk eens of je terug kan gaan naar 1 browser
doe daarna ook een register scan. en een schijf opruiming
vergeet niet dat als je meerdere browser op je systeem hebt ook al gebruik je die niet dat die mailicous link meerdere mogelijkheden heeft die rottige website te bereiken.
gooi alle browser er af en zoek daarna in instellingen naar pagina's die hij automatisch zou moeten laden
vreemde zoekmachines etc

het kan helpen je enige overgebleven browser te resetten
daarna meteen een schijfopruiming.
en kijk dan nog eens of er een verdacht proces is
in taskmgr.

Een scan vanuit velige modus kan ook helpen ?
vergelijk ook je taskmgr list in veilige modus met die van je normale modus
wellicht vind je op die manier dat verdachte proces
Maar veel malware is tegenwoordig zo hardnekkig en op command level niveau geschreven. dat dat moeilijk is
je bent vaak veiliger online
door een totale clean install van windows
scannen duurt lang en het resultaat is vaag

Het kan ook helpen een of meerdere dvd 's te branden van de standalones van je servicepacks van de versie van windows die je gebruikt. let wel op 32 bits of 64 bits
omdat je vaak als je je oude windows helemaal opnieuw moet installeren.
dat het een eeuwigheid kan duren voor je alle updates weer binnen hebt.
let wel in windows 8.1 en de toekomstige windows 10 zal het wel anders zijn.

Ik zelf ben geen voorstander van volledige backups met systeem apps en data in 1
Maar kan me voorstellen dat als je heel veel games of zware applicaties er op hebt dat dat toch handiger kan zijn dan elk programma elke keer weer te moeten installeren

er zijn online moglijkheden voor foto etc zoals google drive dropbox etc
en mozy voor losse data.
Speciaal als je toch een een image van je schijf wilt, zie link, het vergt wel wat oefenen en uitproberen denk ik om het een beetje onder de knie te krijgen
met een clean install met wat klein data en apps wel uit te proberen valt.

Toch is je systeem/programma's van je data scheiden de beste optie
Om bij eventuele hardnekkig malware weer snel en betrouwbaar online te komen.
capthavoc