Als je goed naar de foto’s van de uitbarsting kijkt zul je zien dat kolom van as een beperkte oppervlakte heeft, op grote hoogte verspreid de as zich uiteen en bestrijkt een groter gebied, met de noorderwind is de (brede) aswolk al te ver om IJsland zelf overlast te bezorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sjonge zeg en dat komt deze kant op brr +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx voor je antwoord mét foto!

Andere antwoorden (2)

Omdat het IJslandse vliegveld niet onder de stofwolk ligt, maar ten westen er van. De IJslandse vliegtuigen kunnen dus gewoon richting de VS en richting het zuiden vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je maar van de aswolk afvliegt. Als het vliegveld dus ten westen van de vulkaan ligt, en de as vliegt alleen naar 't oosten, dan kan 't geen kwaad om vanaf dat westelijke vliegveld op te stijgen of er te landen. Je moet dan alleen niet naar 't westen vliegen ;).

Toegevoegd na 3 minuten:
...dan stort ie alsnog neer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plusje