is de standaard firewall en antivirus bescherming van vista voldoende of MOET ik een antivirusprogramma aanschaffen voor beter bescherming?

ik ben altijd op het net en gebruik sinds kort alleen maar de ingebakken bescherming van microsoft de zg security essentials. Biedt dit voldoende bescherming tegen de gevaren van het net of is het noodzakelijk dat ik mij beter wapen tegen dit sluimerende gevaar.

Toegevoegd na 31 minuten:
kan ik de security essentials laten draaien naast eventuele andere progs of moet ik die handel van microsoft inactief maken ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ik gebruik hetzelfde als jij op dit moment ik heb nergens last van de standaard firewall van windows vind ik genoeg
en gratis virus scanner ook
en nu dan microsoft security essentials
Erg handig geen serie nummer geen gedoe
capthavoc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In beginsel is dit voldoende als je altijd je updates installeert. Andere antivirusprogramma's en firewalls zijn niet (veel) beter. Een hardwarematige bescherming door middel van een router met nat is wel een nuttige aanvulling op deze beschermingsmaatregelen.

Toegevoegd na 34 minuten:
Het is niet verstandig om twee anti-virusprogramma's tegelijk te laten lopen. Meestal kan dat ook niet, omdat ze elkaars tegenwoordigheid opmerken tijdens de installatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou Microsoft's software niet vertrouwen - simpelweg omdat zij hoofdverantwoordelijk zijn voor de duizenden lekkages die in hun besturingssystemen worden gevonden. Ik zou dus altijd een aanvullend antiviruspakket installeren.

Verder vertrouw ik de firewall niet zo - omdat die ongetwijfeld standaard allerlei Microsoft-producten open zal zetten. Ook daarvoor zou ik dus een alternatief nemen.

Toegevoegd na 18 uur:
Voor zover ik weet is Security Essentials een betrekkelijk licht pakket, in die zin dat het het systeem niet teveel belast. Sommige malwarescanners kunnen elkaar in de weg zitten, sommigen kunnen niet tegelijk worden geïnstalleerd, en sommigen kunnen juist wel met elkaar leven. Er zijn gewoon teveel combinaties mogelijk om hier een eenduidig antwoord op te geven. Maar omdat in dezen dus weinig zeker is, wordt over 't algemeen aangeraden niet meerdere virusscanners tegelijkertijd te draaien. Eerlijk gezegd denk ik dat dat niet zo heel veel kwaad kan in een deel van de gevallen, alleen zal je PC er niet bepaald sneller van worden. En je zult ook vaker false positives tegenkomen.
Het zal niet direct je systeem in de soep laten lopen als je wél twee malware/virusscanners tegelijk gebruikt. Achteraf kan je altijd nog beslissen er weer eentje af te gooien. En als je veiliger wilt werken zonder al die meuk: dan neem je uiteraard Ubuntu! Maar ja, dan heb je véél minder games tot je beschikking. Verder heeft Ubuntu geen nadelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Standaard programma's van Windows zijn zeker niet voldoende, een goede antivirusscanner is dan zeker aan te bevelen.
Dit hoeft niks te kosten, want een goede is Avast 4 Home en deze is gratis;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein nadeeltje van die gratis versie:
- Script blocking doet ie niet.
- PUSH updates doet ie niet.
Dat laatste wordt niet verder uitgelegd - maar als dat betekent dat ie niet automatisch de virusdefinities update, dan zal je zelf een planning/agenda moeten maken en zal 't regelmatig handmatig moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan gebruik jij zeker Avast niet, want hij doet wel Push updates, ik krijg automatisch iedere dag nieuwe updates en ook script blocking doet hij!
Ik gebruik het al 5 jaar zonder problemen!
Een goede firewall en een goede virusscan is zeker aan te raden.
Of je genoeg hebt aan de ingebakken bescherming van microsoft?
Daar zijn de meningen nogal over verdeelt,op het internet heb ik verschillende ervaringen gelezen.
Mensen die het onder xp hadden draaien hadden geen problemen,echter mensen die het onder vista hadden draaien ondervonden wel problemen,de scans vonden niet alle bedreigingen die achteraf met een ander programma wel werden gevonden.

Je kan zelf door een paar stappen te doorlopen je pc of laptop zo goed mogelijk beschermen tegen gevaren van buiten af.

Ik kan je de volgende site aanraden:

http://www.nucia.eu/forum/showthread.php?t=55

Het is een Nederlands forum die je hier goede tips over geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem bitdefender of avg en u bent al in een betere weg.