Kan men online zien dat het mijn ip adres is?

Als ik een onlineshop bezoek waar ik wel eens gekocht heb kunnen ze dan zien dat ik het ben door mijn ip adres?

Of als ik een site bezoek waar ik lid van ben geweest?

Ik vroeg het me af hoe dat werkt met die IP adressen

vr gr Gonna

capthavoc
8 jaar geleden
Wat je denkt ik bedoelt, is meer een verhaal van cookies.
ip adressen en mac adressen zijn voor normale gebruikers niet volledig te traceren naar woon adres. http://www.consumentenbond.nl/internet-privacy/extra/wat-zijn-cookies/
Cryofiel
8 jaar geleden
Een IP-adres is niet naar woonadres te traceren - maar meestal wel naar "hee, we weten niet WIE dit is, maar we weten wel dat dit dezelfde gebruiker is die de vorige keer product X heeft bekeken".

Antwoorden (1)

Dat ligt aan je provider.

Mijn provider geeft mij een vast IP-adres. Dus ook als ik een maand op vakantie ben en dan de computer pas weer aanzet, heb ik weer hetzelfde IP-adres als daarvoor.

Andere providers hebben een verzameling IP-adressen die ze uitdelen aan klanten die op dat moment online zijn. Als jij niet meer online bent, kan zo'n provider het IP-adres dat jij tot op dat moment had, van jou weghalen en zonodig aan een andere klant geven. Als jij dan later weer online gaat, krijg je een IP-adres uit de verzameling dat op dat moment toevallig beschikbaar is. Dat is dan dus waarschijnlijk een ander IP-adres dan de vorige keer.

Omdat steeds meer mensen continu online zijn, zijn er tegenwoordig bijna geen providers meer die deze tweede manier gebruiken. De meeste mensen hebben thuis, op hun vaste lijn, dus in de praktijk een vast IP-adres. Of in ieder geval een IP-adres dat slechts bij uitzondering wijzigt.

Het wordt een ander verhaal als je een mobieltje gebruikt om via wifi het Internet op te gaan. Als je dat doet, ben jij vanuit de website zichtbaar onder het IP-adres dat aan die ene wifi-router is gekoppeld. Dus de ene keer is dat een IP-adres van een McDonalds-vestiging, de andere keer een IP-adres van de NS (wifi in de trein), en weer een andere keer een IP-adres van een "open wifi access point".

Toegevoegd na 3 minuten:

Omdat traceren via je IP-adres dus zo zijn beperkingen heeft, gebruiken veel websites cookies om jou te volgen. Wil je dat niet, dan kun je ervoor kiezen om bij het sluiten van je browser automatisc alle cookies te laten wissen.

Er zijn ook websites die hun gebruikers traceren via alle meta-informatie die een browser doorgeeft aan de website. Denk hierbij aan geïnstalleerde add-ons, schermresolutie, besturingssysteem, talen, geïnstalleerde lettertypen enzovoort. Elk van deze gegevens is op zich niet zinvol, maar via de combinatie ervan ben je behoorlijk identificeerbaar. Ook hier niet als persoon X, maar wel als "de persoon die de vorige keer XYZ deed".

Cryofiel
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt. Maar die kun je na de sessie rustig wissen, als je althans ofwel je spullen al hebt besteld ofwel het niet erg is dat je gemaakte keuzes verloren gaan.