Is het in Nederland nou - puur juridisch gezien - toegestaan om in te loggen in een open draadloos netwerk zonder toestemming van de eigenaar?

Of het netjes is, is wat anders, het gaat mij om de wet.

AWM
15 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Puur juridisch *was* dit tot een paar jaar terug toegestaan. Alleen een beveiliging doorbreken of een valse sleutel gebruiken was verboden, dus een open netwerk gebruiken was legaal. Dit is waarschijnlijk de wet die de jazeggers voor ogen hebben.

De wet is echter veranderd, en tegenwoordig is 'computervredebreuk' (vergelijkbaar met huisvredebreuk, ongewenst naar binnen gaan zonder iets open te breken) gewoon verboden. Het gebruiken van een openstaand netwerk als je kunt weten dat dat niet de bedoeling is, valt hieronder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ik geef je "Beste antwoord", want dit lijkt me inderdaad de huidige stand van zaken. Maar ik denk niet vol te houden voor de rechter. Je laptop logt automatisch in op het sterkste netwerk. Dat zou voor het eerst zijn dat een computer een misdaad pleegt zonder medeweten van de eigenaar :)

Andere antwoorden (7)

Als je er een code voor moet kraken is het illegaal. Als je er zo op kan niet, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor zover ik weet is het kraken van een netwerk niet toegestaan.

Het inloggen op een netwerk zonder beveiliging mag volgens mij wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met "zaak Manon Thomas" in gedachte vermoed ik dat via vreemde router naar Internet mag, maar snuffelen op een vreemde computer dmv dezelfde router niet mag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee.
Overigens moet de eigenaar wel duidelijk maken dat zijn netwerk prive is. De naam of netwerkbeschrijving als Prive oid. aanduiden is al genoeg.
Wie dan toch dat netwerk gebruikt en wordt gepakt kan een hoge boete (4e categorie; al weet ik niet exact wat DAT inhoud) of tot een jaar gevangenisstraf krijgen onder artikel 138a wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ik heb dat artikel even opgezocht (dank!), maar
ik lees dat je strafbaar bent als je
a. daarbij enige beveiliging doorbreekt of
b. de toegang verwerft door een technische ingreep, met behulp van valse signalen of een valse sleutel dan wel door het aannemen van een valse hoedanigheid. Dus ik zie niet in wat je juridisch fout doet
als alleen internettoegang verkrijgt op een onbeveiligd netwerk, zonder dat je verder
misbruik maakt van je aanwezigheid op dat netwerk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het zit hem in dat artikel voornamelijk in het kopje valse hoedanigheid. En ja het is zeker voor interpretaties vatbaar maar er zijn wel al verschillende mensen volgens dat artikel veroordeeld om precies de reden die je aangeeft in je vraag. In hoeverre jij en ik het daarmee eens zijn is een 2e lijkt me. Het wordt iig over het algemeen gelijk gesteld met inbraak.
Je mag geen gebruik maken van een open netwerk als je had kunnen weten dat je daar niet welkom was is het enige juiste antwoord.

Iets nader uitgelegd, de SSID (dat is de naam die het netwerk heeft) kan bijvoorbeeld zijn: 'prive' of 'verboden toegang' of iets dergelijks, ook als er daarnaast geen beveiliging is ingesteld is het tegenwoordig toch strafbaar om zo'n netwerk te gebruiken.

Of het verstandig is om je netwerk al dan niet te beveiligen en of de wet op dit punt nogal krom is? Naar mijn mening in beide gevallen ja, dus de wet is krom en het is verstandig te beveiligen.

Hoe ze precies deze overtreding willen opsporen en bewijzen is overigens niet geheel duidelijk, maar let dus goed op, zelfs zonder dat je een wachtwoord zou moeten raden, of de een of andere encryptie moet doorbreken is deze handeling strafbaar!!! Het is zelfs een misdrijf waar maximaal zes maanden op staat (Zie ook bronnen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Dank! Maar als ik je tweede link lees, dan is het nog zo simpel niet. Lees de reacties maar eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ben ik wel met je eens antwoordman, het is nu eenmaal de uitleg van de wet waar het over gaat. Houd echter in je achterhoofd dat het wel duidelijk is dat als je een netwerk gebruikt tegen de wil van de eigenaar en dit wettig en overtuigend bewezen kan worden je fout zit. In theorie mag je dan tot maximaal zes maanden 'brommen.' Arnoud Engelfriet is jurist en een expert als het op dit soort dingen aankomt.
Volgens mij is het gewoon inbreken. Als je je achterdeur openlaat is het voor inbrekers makkelijker om binnen te komen, maar het mag natuurlijk niet. Je beveiligt wel je huis, maar niet je netwerk? Beetje dom dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is "puur juridisch gezien" toch ook niet toegestaan om bij een vreemde naar binnen te lopen, omdat de deur toevallig open staat?

Dit is namelijk huisvredebreuk en zo geld dat voor het internet ook...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Vergelijkingen gaan altijd mank, zo ook deze.
Zo kan het draadloos netwerk best 'mijn huis binnendringen'.