Als iemand je hackt, moet hij/zij toch je wachtwoord hebben? Maar hoe komen ze dan achter je wachtwoord?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Cryofiel
9 jaar geleden
Hacken IS juist het verkrijgen van toegang. Vaak inderdaad door het wachtwoord te achterhalen (raden, gokken, proberen, via social engineering verkrijgen, enzovoort). Dus vaak IS hacken het verkrijgen van je wachtwoord. Het toegang krijgen tot iemands account NADAT het wachtwoord is verkregen, wordt meestal niet meer als hacken beschouwd. Het hacken is dan al gebeurd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toegang verschaffen hoeft niet per definitie via het raden van wachtwoorden, ook kwetsbaarheden in het OS kunnen misbruikt worden voor toegang.... Buffer overflow is er zo eentje...

Het beste antwoord

Dit kan op verschillende manieren, sommige mensen maken gebruik van wachtwoorden zoals '123456, qwerty, password' enzovoort en vaak wordt het wachtwoord dan simpel weg geraden.

Wanneer we van 'echt' hacken spreken wordt er vaak gebruik gemaakt van een programma. Een van de meest bekende programma's (scripts) is Bruteforce, dit programma vult verschillende mogelijke combinaties in. Wanneer een wachtwoord dus erg makkelijk is heeft het programma maar een paar minuten tot paar uur nodig om het te achterhalen. Wanneer het wachtwoord moeilijk is, dus met bijvoorbeeld speciale karakters " !@#$% " kan dit oplopen tot dagen, maanden en soms jaren lang. En vaak dus niet meer interessant voor een hacker.

Ook is het mogelijk dat een website een slechte beveiliging heeft en een hacker de website zelf aanvalt om in de database te komen. (In een database word alle informatie opgeslagen van wat er op een website gebeurd. Zie het als een dagboek waar je elke dag in schrijft.)
Wanneer het ze lukt om in te breken in de website kunnen ze vaak een wachtwoord vinden dat encrypted is. En die encryptie proberen ze vaak te kraken om achter je wachtwoord te komen. Maar ook met een moeilijk wachtwoord is een encryptie moeilijk te kraken!

Zo zijn er veel verschillende manieren om achter een wachtwoord te komen. Zorg dus voor een goed en sterk wachtwoord.

Toegevoegd na 35 seconden:
Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Yes, goed uitgelegd. Thanks

Andere antwoorden (4)

Vragen
Gokken
Veelgebruikte ww proberen
Dat wachtwoord wordt ergens opgeslagen, wellicht onbeveiligd of slechtbeveiligd
De manier om een ww terug te krijgen omzeilen. Wat was je moeders meisjesnaam is wel eens zo'n "beveiligingsvraag".
Bruteforce attack (alles proberen)
Woordenboek aanval (alles wat logisch is proberen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben meestal speciale software waarmee ze allerlei combinaties proberen. Hier is een youtube-filmpje met meer uitleg!

https://www.youtube.com/watch?v=sCMotoEV3TY
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn uiteraard allemaal correct.
De "botte-bijl-methode" is de meest gangbare. Dwz je hebt een woordenlijst en probeert gewoon elk woord uit. Nou ja, "je", een programma voert dat uit terwijl je rustig achetrover leunt met een bak koffie.

Maar er is er nog eentje (het blijft mij verbazen maar het gebeurt vaker dan je denkt) waarbij wachtwoorden ongecrypt ergens over een lijntje gaan. Als je dat dus kunt afluisteren (maar da's weer een heel ander verhaal) dan is er nauwelijks sprake van hacken maar wel gewoon de sleutel van je huis weggeven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, praktijkvoorbeeldje: ik speel het niet meer maar eerder gingen bij World of Warcraft de wachtwoorden gewoon ongecrypt over de lijn. Daar deden ze bij WoW nogal laconiek over en het op issue werd verder niet ingegaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'hacken'?
Je hebt aan de ene kant 'account take over'. Hiervoor hebben ze het ww. van je e-mail nodig. Een crimineel pleegt zo identiteit toeft. Hij lees al je email en kan namens jou emails verzenden.

Een andere aanval gaat via criminele software op je PC. Dit hert dan malware. Vaak ben je dan ook onderdeel van een z.g. Botnet. Die staan er om bekend dat ze ook passwod sniffing doen. En dan ben je ook je ww. kwijt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik bedoel zeg maar dat iemand jou account over zou nemen. en het zenden van spam of zo naar anderen, wat jij zelf niet hebt verstuurd.