There is no such thing as a free lunch.

Gratis dingen worden altijd weggegeven voor een reden. Je krijgt die Playstation niet omdat de gulle gever zo aardig is, maar omdat hij hoopt je daarmee te verleiden om iets te kopen. Die Playstation betaal je altijd zelf: de prijs die je betaalt voor de TV of voor een abonnement is afgestemd op de kosten die het bedrijf heeft aan die Playstation.

Dat betekent overigens niet dat het 'onbetrouwbaar' is, alleen dat je moet weten hoe het weggeven van gratis dingen werkt, en die kennis moet gebruiken bij het maken van een beslissing.

Als je prijzen vergelijkt, en je betaalt dezelfde prijs voor een pakket zonder gratis Playstation als voor een pakket mét gratis Playstation, dan is het pakket met gratis Playstation de betere deal.

Of, als je sowieso al een Playstation wilde kopen, en het pakket met Playstation is goedkoper dan een los pakket en een losse Playstation, dan is het pakket met Playstation de betere deal.

Als je niet al van plan was een Playstation te kopen, en het pakket met Playstation is duurder dan een vergelijkbaar pakket zonder Playstation, dan is het pakket zonder Playstation de betere deal.

Moraal van het verhaal: lees altijd de kleine lettertjes, en maak een rationele beslissing over wat de beste deal is. Kijk daarbij inderdaad ook naar de vraag of je bij het aanbod dat je overweegt vast zit aan een abonnement (dat je anders niet zou nemen), en reken uit of de kosten voor de totále looptijd van dat abonnement jou een Playstation waard zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ligt er helemaal aan wat. aub beter uitleggen. wat kan je gratis krijgen hoeveel enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als gij bv een 3d tv koopt krijg jij dan egt die playstation 3 gratis er bij of is da abonnement
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meivel, dit is een reactie, geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja sorry, verkeerde geklikt ;)
Gratis spullen hebben me nog nooit iets aangedaan.
Ik ken ook niemand die ooit belazerd is door gratis spullen.
Daaruit concludeer ik dat gratis spullen toch wel enigzins betrouwbaar moeten zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er aan. Soms wordt er iets gratis aangeboden terwijl er dan toch iets van je verwacht wordt (abonnement o.i.d.)

Ik zet ook wel eens iets gratis op Marktplaats. Dat doe ik als ik snel ergens van af moet. Deze spullen zijn dan nog wel goed. Anders gooi ik het wel in de container.

Dus het ligt er een beetje aan waar het vandaan komt (bedrijf/particulier) en je moet de kleine lettertjes lezen zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel eens zo dat je bij aankoop van een lcd bijv een playstation 3 gratis krijgt. Vaak is het zo dat een deel van de prijs die je betaald voor ps3 al is meegerekend in de prijs voor de lcd. Maar het is niet altijd zo. Daarvoor bestaan er weer sites waar je alle prijzen kan vergelijken en of je dan ook echt duurder uit bent of dat je de ps3 for free hebt!
Naar aanleiding van je reactie dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. In Engeland is het freecycle netwerk opgericht: Dingen die je zelf niet meer wilt/kunt gebruiken wordt gratis aangeboden. Het idee is: Beter iemand blij maken dan in de container gooien. Hier heb ik regelmatig dingen via ontvangen. Allemaal prima in orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn die te vertrouwen,een tweedehands auto waar je voor betaald zou toch ook betrouwbaar moeten zijn.Maar deze laat ook veel te wensen over.