Help,. mijn hotmail lijkt gekraakt te zijn en er is anonieme mail verstuurd naar mijn vriendin, wat kan ik er zelf nog aan doen?

Gisteren heb ik bij de bieb via mijn hotmail een mailtje verstuurd. Ik weet bijna zeker dat ik hotmail heb afgesloten. Later kreeg mijn vriendin van mijn hotmail een mailtje van iemand. In die mail staat dat hij/zij lekker heeft meegelezen met al onze 'geheimen' etc. We moeten 'stoppen met babbelen maar aan de slag gaan'enz.. afz. anonieme genieter.
Bij de bieb weten ze niet goed wat ze kunnen doen. Ze kunnen niet zien (via camera en systeem) wie het geweest zou kunnen zijn.
Ik heb al mijn mailarchieven verwijderd en mijn wachtwoord veranderd. Wat kan ik zelf nog meer doen?
Iemand opperde aangifte te doen bij de politie...kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de FBI ook inlichten. Als jij je wachtwoord veranderd hebt dan is daarmee de zaak gesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dader heeft mogelijk computervredebreuk gepleegd. Je zou daarvan aangifte kunnen doen, maar (het lezen van) je mails kun je verder niet meer ongedaan maken.
De schade lijkt beperkt tot het lezen van privémails en het versturen van een, zo te lezen, niet al te schadelijk bericht. Als hij verder geen 'gevaarlijke' informatie te pakken heeft gekregen lijkt het mij het verstandigst om de zaak te laten rusten.

Antwoorden (5)

ik zou die mail naar je vriendin wel eens willen zien is de afzender echt jouw email adres ? soms is het een soort random niet compleet adres
nu je het ww heb veranderd zou het probleem over moeten zijn
kijk ook even in je gegevens naar geheime vraag en alternatief email adres of daar geen rare dingen bij staan
de bibliotheek heeft wat betreft wachtwoord opslaan een strikter veiligheid beleid dus dat je ww daar opgeslagen zou zijn of terug te halen is lijkt me sterk
dus toch vergeten goed uit loggen ?
als dat alles is dan is het gewoon geen grapjas en verder geen kwade bedoelingen
Een virus lijkt met sterk op de pc,s van de bieb dus alleen thuis kun je nog eens een vrusscan en malware scan doen.
aangifte op dit moment is eigenlijk verspilde moeite maar zeker bij herhalingen zou je er toch eens aan kunnen denken
capthavoc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mail is een antwoord op een mail van mijn vriendin van 12 september, dus er is wel degelijk flink in de mailhistorie gezocht.
Ik denk niet dat je hotmail gekraakt is. Ik denk dat je echt vergeten bent je hotmail af te sluiten. Ik heb regelmatig meegemaakt op een openbare computer dat iemand vergeten is hotmail af te sluiten en zelf overtuigd zijn dat ze dat wel gedaan hebben. Jouw hotmail kraken is maar om twee redenen interessant genoeg. De eerste is dat je enorm populair bent en mensen dus alles van je willen weten waardoor het de moeite is jouw account te kraken, de tweede is gewoon met spyware om jouw account te gebruiken om spam rond te sturen. Dit is in jouw geval niet aan de orde omdat er echt een reactie op je mailwisseling is geweest die je met een vriendin hebt gevoerd. Je wachtwoord veranderen is dan in principe genoeg.
Je vriendin kan in de ontvangen mail wel zien vanaf welk ip adres de mail verzonden is. Zo kun je er in ieder geval nog wel achter komen of hij inderdaad vanuit de bieb verzonden is en weet je gelijk zeker of je wel of niet vergeten bent je hotmail af te melden voor je bent weggegaan.
Aangifte doen heeft verder geen zin. De politie zal het zien als nalatigheid en bemoeien zich verder niet met eventuele spyware problemen, mocht dat het geval zijn.
Succes :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee van dat ip adres, maar hoe of waar is dat te zien? Ja, soms denk je dat je wat gedaan hebt en is het toch niet zo, maar als ik naga wat ik gedaan heb en hoe ik weggegaan ben, denk ik het toch. Wat soms wel eens gebeurt bij mijzelf thuis als ik op hotmail geweest ben, afgesloten heb en een uur later weer erop ga, ik niet hoef aan te melden, maar hij gelijk in het postvak opstart. Dat gebeurt soms wel en soms niet. Dus vraag ik me af of dat dan het geval is geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Right-click op het bericht in hotmail, en kies 'berichtbron weergeven'. In de full header kan je het IP adres van de afzender terugvinden.
Dan is X-Originating-IP het ip adres waar het vandaan verzonden is. Dit kun je dus alleen zien in het mailtje die je vriendin heeft ontvangen he. Dus zij zal moeten kijken.
Als je thuis bent en jezelf niet afmeldt maar gewoon de browser sluit, zal je inderdaad weer gewoon in je hotmail komen.
Ik denk eerder dat je hotmail niet gekraakt is,maar dat iemand er een keylogger heeft opgezet.

Ik raad je aan om nooit op openbare computers in te loggen.

Ook kan het zijn dat jij een mailtje hebt binnen gehad van een onbekende en deze hebt geopend,ook hier kan een keylogger in verscholen zitten dus ook nooit onbekende linken in mails openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de gulden regel als je op een openbare pc werkt
als je op een site inlogt ook altijd uitloggen !
niet op het kruisje klikken dan is de site wel weg maar nog wel actief als er dan iemand anders ook zijn Hotmail gaat tjekken dan komt ie automatisch bij die van jou terecht
Bronnen:
12 jaar geleden
Het hoeft helemaal niet zo te zijn dat je hotmail gekraakt is. Iedereen die een website met PHP ondersteuning heeft kan via JOUW naam email versturen d.m.v. mail functie.

Misschien heeft de afzender helemaal geen mail van jouw gelezen, maar zegt hij dat alleen.