Als het een "goed" geschreven trojan is niet. Deze zal natuurlijk zo licht mogelijk willen zijn en zo min mogelijk merkbare acties ondernemen (alles om ontdekking te voorkomen) dus zal het systeem zo min mogelijk belasten. Maar het hangt ervan af hoe de trojan geschreven is, wat zijn doel is en of hij actief gebruikt wordt door een aanvaller of niet (zo ja dan zal hij informatie heen en weer moeten sturen naar een aanvaller).

Korte antwoord dus: waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het programma zal waarschijnlijk klein en licht zijn. Het wil onzichtbaar blijven dus hoe minder het zich verraad hoe beter. Een klein licht programma is nu eenmaal makkelijker te verstoppen dan een zwaar log programma.

Toch is daar niet alles mee gezegd. He programma heeft waarschijnlijk ook een taak. "Remote access" is zo'n heel specifieke taak die de hacker toegang geeft tot je PC. En dan komt het er maar op aan wat die hacker doet. Is hij geduldig en gaat hij op zoek naar specifieke gegevens waar hij de exacte locatie weet dan hoeft hij waarschijnlijk weinig data te versturen. Dan merk je nauwelijks dat er wat gebeurt. Heeft hij het echter op je film-collectie voorzien dan moet er heel wat meer data over de lijn. Het zal zoveel data zijn dat het merkbaar wordt. Dus dan heeft het inderdaad de prestaties van je computer beïnvloed.

Naast remote access-programma's zijn er ook veel trojans die je PC lid maken van een bot-netwerk. Dan vormen vele besmette computers een heel netwerk dat onder commando van een hacker staat. Hij kan dat netwerk gebruiken voor aanvallen op websites of b.v. ook om spam te versturen. In die gevallen is het risico om ontdekt te worden minder belangrijk dan het doel zoveel mogelijk gegevens in korte tijd te verzenden. In dat geval zal je het ook zeker merken wanneer jouw PC door zo'n hacker aan het werk gezet wordt. Heeft de hacker echter (nog) geen taken voor je PC dan is de trojan ook nagenoeg onzichtbaar, wanneer je alleen op de prestaties van je PC let.

Het is dus allemaal heel wisselend en afhankelijk van de situatie en het soort trojan.