Kan je een digitale kluis aanmaken die alleen geopend kan worden door twee mensen?

Kan je een digitale kluis aanmaken die alleen geopend kan worden door twee mensen die tegelijkertijd hun wachtwoord moeten invoeren, dus dat je hem niet individueel kan openen, zonder de tweede persoon erbij? Het gaat om een document wat ik wil opslaan dat alleen geopend mag worden in het bij zijn van beide contact partners.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan, met PGP kun je een bestand versleutelen en de sleutel daarvoor opsplitsen. Om het bestand weer leesbaar te kunnen maken moeten beide personen aanwezig zijn om het wachtwoord voor hun deel van de sleutel in te voeren.

Toegevoegd na 22 uur:
Een andere techniek is om een bestand te genereren dat evenveel bytes heeft als het origineel, maar dan met volledig random data. Deze file geef je aan persoon A. Aan persoon B geef je een file die gemaakt is door byte voor byte de XOR (exclusieve-of) van de random file met de echte file te nemen. Beide personen hebben nu een file waar ze zelf niets mee kunnen, het is onmogelijk om de gegevens terug te halen gebaseerd op slechts 1 van de 2 files. Maar door nu de files in te lezen en byte voor byte de XOR te nemen komt de originele file weer terug.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik heb een app op mijn iPhone waarbij dat kan: Note'd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox
9 jaar geleden
En wat heeft dat met een digitale kluis te maken ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
gvrox, wat bedoel je? Ik gebruik deze app als een digitale kluis, dus het heeft er alles mee te maken. Ik kan door het invoeren van twee verschillende codes bij bepaalde documenten komen. dutchy77, misschien bestaat de app ook in de androidversie. Documenten die ik op mijn pc had staan, heb ik hier ook in gezet. Met iets voor op de pc zelf kan ik je helaas niet helpen.
gvrox
9 jaar geleden
Ik vraag me af in hoeverre het een kluis is, het is maar een applicatie om notities te maken. Er staat nergens bij of (en hoe) de gegevens versleuteld worden. Op een houten kistje kun je ook 2 sloten zetten maar als het kistje zelf gemakkelijk open te breken is heb je daar niets aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe het ook al weer precies moet worden ingesteld, weet ik zogauw niet meer en doet op deze plek ook niet ter zake, maar ik heb het zo ingesteld dat ik ten eerste een code moet invoeren om de app überhaupt te openen en dan ten tweede weer een andere code, per mapje, moet invoeren om bij de desbetreffende documenten en foto's te komen. Dat lijkt mij toch een behoorlijk digitale kluis. Als je de app zelf niet kent, kun je die ook niet goed beoordelen.
gvrox
9 jaar geleden
Dat is dus precies het probleem, je kan niets zeggen over de veiligheid van deze app, waardoor het voor de vraagsteller waarschijnlijk geen goede oplossing is. Dat je twee codes in moet vullen maakt het nog geen digitale kluis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat maakt iets voor jou dan wel een digitale kluis en hoe beoordeel je of die dan veilig is?
gvrox
9 jaar geleden
Een digitale kluis heeft op z'n minst een cryptografische beveiliging, waardoor het onmogelijk is om de bestanden uit de kluis te halen zonder in bezit te zijn van de juiste sleutel, of in dit geval, zonder de 2 sleutels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder de twee sleutels, door mijzelf ingesteld, kan volgens mij niemand bij de door mij opgeslagen bestanden, dus ik begrijp nog steeds niet wat je bedoelt met de opmerking dat deze app niets met een digitale kluis te maken heeft. Misschien ben ik te dom om dat te begrijpen?
gvrox
9 jaar geleden
Als de passwords en/of de bestanden zelf onversleuteld op je telefoon staan dan kan iemand die er verstand van heeft zonder veel moeite wel de bestanden achterhalen. Een kartonnen doos met 2 slotjes erop zou je toch ook geen kluis noemen ? Als je een tool zoals PGP gebruikt dat er juist voor gemaakt is om gegevens te beschermen, dan weet je zeker dat je bestanden veilig zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, ik geloof dat ik wel begrijp wat je bedoelt, al heb ik geen idee hoe iemand zo gauw aan mijn documenten zou kunnen komen met die twee cijfercodes die ik erop gezet heb.
Maar goed, ik heb er verder ook inderdaad geen verstand van. Wellicht zou er een programma op los gelaten kunnen worden om de diverse cijfercombinaties uit te proberen; zoiets zal misschien kunnen inderdaad, maar dan moet ook mijn telefoon in het bezit van iemand anders komen en eerst nog de code van mijn telefoon worden gekraakt. Ik ben tot nog toe in elk geval tevreden met die app.
Bedankt voor je uitleg.