diskjockey is de speler van de disk
13 jaar geleden
omdat hij plaatjes draait en/of een muziekprogramma presenteerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een afkorting van discjockey, een dj draait plaatjes (discs). Dus iemand die plaatjes draait = een discjockey = een DJ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DJ betekent letterlijk 'diskjockey'.
Een diskjockey (van het Amerikaans-Engelse disc jockey) is van oorsprong de persoon die de platen op de draaitafel of platendraaier legt.
Tegenwoordig wordt echter de afkorting dj (meestal DJ in namen) of deejay (met Engelse uitspraak) meer gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DJ, oftoewel disc jockey. Disc vanwege de plaatjes. Jockey omdat dat een engelse woord is voor iemand die een machine bedient.

De term is in 1935 bedacht door commentator Walter Winchell.