Mag je autostoelen andersom plaatsen en ermee rijden?

Wij hebben sinds kort een Renault Espace, met uitneembare stoelen. Nou was mijn vraag: mag je deze stoelen tegen de rijrichting in plaatsen en ermee rijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (2)

Ik weet niet hoe het met de gordel zit, maar als je de gordel NIET aankan doen als die stoelen andersom staan , dan mag dat niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gordels zitten aan de stoel vast. Het is als het ware een blok die je in een rails vastklikt.
Ja, dat mag , mits aan de gestelde eisen wordt voldaan.

zitplaats:
een constructie, inclusief bekleding, die al dan niet een integrerend deel vormt van de constructie van het
voertuig, die plaats biedt aan een volwassen persoon, met dien verstande dat de zitplaats zowel een
afzonderlijke zitplaats kan zijn als een gedeelte van een bank dat plaats biedt aan één persoon en die
afhankelijk van de richting als volgt wordt aangeduid:
1. naar voren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en die
zodanig naar de voorkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een hoek
van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
2. naar achteren gerichte zitplaats: zitplaats die kan worden gebruikt terwijl het voertuig in beweging is en
die zodanig naar de achterkant van het voertuig is gericht dat het middenlangsvlak van de zitplaats een
hoek van minder dan + 10° of – 10° vormt met het middenlangsvlak van het voertuig;
3. zijdelings gerichte zitplaats: zitplaats die, gelet op haar gerichtheid ten opzichte van het middenlangsvlak
van het voertuig, niet voldoet aan de onderdelen 1 en 2.

Toegevoegd na 2 minuten:
Artikel 5.2.46 zitplaatsen
1. Personenauto’s, in gebruik genomen na
21 juli 2013, mogen niet zijn voorzien van
zijdelings gerichte zitplaatsen.
Visuele controle.
2. Het eerste lid is niet van toepassing op ambulances,
personenauto’s ten dienste van de politie of
brandweer en andere door de Minister van
Infrastructuur en Milieu aangewezen categorieën
voertuigen ten dienste van de burgerbescherming of
ordehandhaving en op zitplaatsen die uitsluitend
zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand voertuig.

3. De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's
moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
De van fabriekswege aanwezige verstelinrichtingen
van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed
kunnen worden vergrendeld. Indien sprake is van
corrosie is het bepaalde in Aanvullende permanente
eisen, hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1 en 2, van
toepassing