Hoe kan ik mijn PC met windows XP schoon maken - malware en virusvrij maken zonder werkende scanner?

Ik heb een PC die nog op Windows XP staat.
De programma's en bestanden wil ik nog blijven gebruiken, maar kan er geen wekende virusscanner op downloaden.
Zoiets, maar dan zonder gebruik van internet.
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/oude-pc-server.273645

Toegevoegd na 7 minuten:
Even i.v.m. met de typefout en de duidelijkheid. De virusscanners werken niet meer voor Windows XP. Mijn PC is zeker besmet en ik weet niet wat.
De PC is enorm traag en via internet werkt ook veel niet meer.
Office werkt nog wel, maar alles is traag. Alleen de spelletjes werken nog goed. Als ik er niet te lang mee bezig ben. Er staan nu bijvoorbeeld al mijn foto's op. Die moet ik nog eerst even uitzoeken en sorteren voordat ik ze overneem etc.

Toegevoegd na 1 dag:
Ruimte is er nog voldoende, maar trage werking door malware etc.
Het downloaden, scannen en verwijderen. Ik hoop dat het lukt.

Toegevoegd na 1 dag:
Om beter terug te kunnen vinden en ook interessant: http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/veiligheid/virussen-computer.505723#1552900

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (4)

In principe heb je altijd een virusscanner nodig, anders kom je er niet achter.
Ook de virusscanner moet wel up-to-date zijn. Anders loop je grote kans om virussen te missen.

Er is wel een andere mogelijkheid, zij het dat die wat omslachtiger is.
Je kan de harde schijf (HDD) er uit halen en deze inpluggen in een andere computer. Daar kan je dan de virusscanner op hebben en dan scan je de gehele schijf met een goede virusscanner (je zou AVG free kunnen proberen, die pakt best veel, maar er zijn ook andere goede varianten).

Wat betreft de foto's. Mijn ervaring is dat virussen meestal in word / office bestanden staan en o.h.a. niet in foto's (jpg bestanden).

Ik zou in uw geval bovenstaande oplossing proberen.

(ik zal nog even op zoek gaan naar een off-line installatie file, die kan via een andere computer gedownload worden, via USB-stick naar de betreffende PC brengen en dan installeren en draaien. Maar snelheid kan dan wellicht een probleem vormen, waarbij geduld de ultieme oplossing is).

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.techmesto.com/download-avg-2014-standalone/

Hier de off-line versie. Is 130 Mb. downloaden en later installeren.
9 jaar geleden
www.Computerfree.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt de niet meer werkende virusscanner van je pc verwijderen. Daarna kun je bijvoorbeeld Avast installeren, daarvan bestaat een versie speciaal voor een pc zonder internetverbinding. Dat zet je op een usb stick en kun je dan offline installeren en laten scannen.

Onderaan de pagina van Avast staat de link voor deze download in de tekst: "Als u avast! wilt installeren op een pc zonder internetverbinding, klikt u hier om het offline installatieprogramma te downloaden."

Daarnaast kun je ook een malwarescan doen met malwarebytes https://www.malwarebytes.org
Dat kun je eerst ook downloaden en bijvoorbeeld op een usb of cd zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer in ieder geval een werkende antimalwaretoepassing op je offline windows xp te krijgen.

Lukt dat toch niet: maak dan gebruik van een live-cd van een linux-distro die voorzien is van antimalwaretoepassingen om je pc van op te starten.