Hoe voorkom ik dat ik per ongeluk op het wifi-netwerk van buren of zo terecht kom?

Hoe kan ik controleren of ik wel op het goede - bijvoorbeeld gratis - wifi terecht kom. Ik heb een scan laten uitvoeren en kreeg daarmee een beeld van alle in gebruik zijnde netwerken met wifi en de gekozen beveiliging.
Hoe kan ik mezelf daar dan zien? Kan ik ook - of anderen zoals hackers - onzichtbaar zijn. Ik heb zelf nog geen wifi, dacht ik.

Toegevoegd na 3 uur:
Wat beveiliging betreft heb ik deze 2 specificaties ook al zien staan bij het scannen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wired_Equivalent_Privacy
en
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Access
Wifi algemeen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi (en ik begrijp nu ook de verwarring over de genoemde kloksnelheid en de frequentie die hier wordt genoemd. (Bij de een is het mogelijk en de ander gebruikt het.... Maar hoe precies? Waar op te letten?)

Toegevoegd na 1 dag:
Ook interessant om terug te kijken>
http://www.goeievraag.nl/vraag/computers-internet/veiligheid/achterhalen-ongeluk-wifi-gedownload.388959

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor je vragen:

Hoe kan ik controleren of ik wel op het goede wifi terecht kom:
Onder je modem staat vaak al een SSID code. Dat is de naam van de wifi netwerk. In de instellingen kan je deze aanpassen naar een naam die je zelf wil (inloggen op het modem en dan bij Wireless).

Hoe kan ik mezelf daar zien?
Dan moet je wel de naam weten van je netwerk. Weet je die, kan je jezelf er gewoon tussen zien staan (mits je daar bereik hebt vanuit je eigen netwerk).

Kan ik ook onzichtbaar zijn?
Ja, ook in de instellingen, waar je de naam van je netwerk kan aangeven, staat vaak een vinkje of je invisible / hidden broadcast wil hebben. Dus dat kan je gewoon instellen.

Ik heb zelf nog geen wifi, dacht ik.
Als er antennes aanzitten, weet je zeker dat je wifi hebt. Echter zijn er steeds meer modem/routers die wifi hebben zonder antennes. Meestal zit er op het apparaat nog wel een lampje voor wifi / wireless. Als die brandt, wordt er uitgezonden.
Een andere manier is kijken in de instellingen. Zit daar een tabje met Wireless, zit de optie er op.
Welk merk en type heb je? Kunnen we dan ook voor je nakijken.
9 jaar geleden
Thecis
9 jaar geleden
Prima!
Bedenk dat als je je Iphone als accesspoint gebruikt, het niet automatisch beveiligd is, je wellicht de kans hebt dat men op je netwerk terecht komt. Tevens kan het dan dus ook data kosten op je bundel.
Thecis
9 jaar geleden
Modem is het apparaat wat verbinding maakt met het internet.
Router is puur een verdeelstation
Access Point is een apparaat wat zorgt voor een draadloos signaal. Tegenwoordig worden deze apparaten vaak gecombineerd in 1 kastje. De horizonbox van UPC is een voorbeeld van zo'n gecombineerd apparaat (alhoewel daar nog meer in zit zoals een TV tuner en een Hard Disk Recorder).
De experiabox van KPN is ook zo'n voorbeeld van een combinatie. Als je het merk en typenummer hier neerzet, kijk ik het meteen voor je na. Voor het instellen van de beveiliging zul je altijd moeten inloggen op het apparaat. Net zoals je een videorecorder / tv instelt, zal je naar de instellingen van het apparaat moeten gaan. Meestal doe je dat met een UTP kabel. Laat post eerst even merk en typenummer, dan kan ik je op weg helpen.