Uit tests blijkt dat Windows 8 een matig scorende ingebouwde antivirusscanner heeft, die je beter kunt vervangen door een goede virusscanner. Bijvoorbeeld Panda Security: Cloud Antivirus FREE of Avast zijn prima gratis virusscanners en beschermen beter dan de Windows Defender van Microsoft. Gebruik deze gratis virusscanners wel in combinatie met de standaard Windows firewall.

Gebruik van meerdere virusscanners kan elkaar gaan tegenwerken. Dus schakel bij gebruik van een andere betere antivirusscanner eerst Defender uit. Hiervoor ga je naar Start / Control Panel / Windows Defender. Ga vervolgens naar Tool / Options, en klik in het rechterdeelvenster op Administrator. Log in als administrator en haal het vinkje weg bij Use this program en klik op Save.

Toegevoegd na 19 minuten:
De Windows firewall is wel goed genoeg en biedt voldoende bescherming in combinatie met een betere gratis virusscanner.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Toevallig ben ik net in de internetwinkel geweest en heb hier ook om gevraagd.
Men zei dat je geen antivirus nodig hebt bij windows 8 omdat dit al ingebouwd is en dat het voor problemen kan zorgen als je er een antivirus bij zet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je ook wat voor problemen?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Als het standaard aanwezig is, denk je dan niet dat een hacker deze antivirus ook niet standaard weet te omzeilen ? M.i. is een standaard antivirus per definitie waardeloos. Het is juist de verscheidenheid van anti-virus-paketten die door de verschillende gebruikers gebruikt worden die het voor hackers moeilijk maken. Al die pakketten moeten omzeild worden om lang onder de radar te kunnen blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Langzamer,vastlopers.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik raad het toch niet aan om andere erbij te zetten,ik heb er zelf problemen mee gehad dat windows bijna geen nieuwe updates meer gaf en ontzettend langzaam was geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ozewiezewoze
Win Defender voor Windows 8 is prima, wat Maria16 al zegt; hij word slomer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Windows Defender is erg onveilig! En de tijd dat antivirus software je PC trager maakte, is allang voorbij. Of je moet ook een PC hebben uit die tijd, maar die zijn niet geschikt meer voor Windows-besturingssystemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Maria16 Je hebt gelijk dat gebruik van twee of meer virusscanners elkaar tegen kunnen werken. Daarom kun je beter Windows Defender eerst uitschakelen en daarna een andere virusscanner installeren. Als je Defender uitschakelt kun je zonder problemen een betere antivirusscanner gebruiken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is waar Reizen,dan is het wel te doen,maar niet samen zoals ik al eerder aangaf. Ik had het met mijn laptop,heel traag geworden omdat hij geen updates meer gaf omdat ik AVG erbij had gezet. Het is met windows 8 gewoon kiezen,of je houdt het alleen hierbij dat volgens de p.c.expert ook goed is of je schakelt windows defender uit en zet er een andere anti virusscannner op.
Windows Defender wat nu de standaard gratis virusscanner voor Windows 8 is, zal alleen actief zijn als er geen andere beveiligingssoftware van andere fabrikanten is geïnstalleerd. De ingebouwde virusscanner in Windows 8 is een welkome toevoeging in combinatie met de ingebouwde firewall en het SmartScreen-filter. In Windows 8.1 heeft Microsoft een aantal aanpassingen doorgevoerd waardoor Windows Defender ook actief zal worden als een commercieel anti-virusprogramma verlopen is en daardoor niet meer van updates wordt voorzien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij windows 8 zit al een virusscanner genaamd "Windows Defender" ingebouwd.
Het is voldoende maar als u er echt zeker van wilt zijn dat uw PC veilig is, is een extra virus scanner zoals Malwarebytes Anti-Malware niet overbodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het kan wel maar inprensiepe hoeft het niet