Nee, het voorkomt slechts het in branden van je scherm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit was een goed antwoord en daar wist ik nu meer over kort maar krachtig

Andere antwoorden (5)

Nee. Daar is het ook niet voor bedoeld.

Vroeger hadden die oude schermen nog wel eens de neiging 'in te branden' als ze heel lang op dezelfde tekst stilstonden. (Je ziet dat effect nog wel eens in de schermpjes van oude geldautomaten, waar de tekst ook te lezen is als de automaat kapot is).

Moderne schermen hebben daar geen last meer van, maar we gebruiken ze nog omdat we ze leuk vinden. Je kunt je scherm ook gewoon op zwart zetten / comuter standby laten gaan. Dat bespaart WEL energie.

Maar een screensaver kost gewoon geheugen en geeft beeld - en volgens mij soms ook nog geluid als je kwaad wil - en kost dus gewoon energie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Moderne schermen hebben daar geen last meer van, ..." Minder last, maar 't is nog niet zo dat 't niet meer voorkomt. Zo staat er een TFT op mijn bureau waar een ingebrand inlogscherm is te zien.
Ook het OS is er debet aan dat 't minder voorkomt: standaard staat er al meestal een screensaver aan. In het DOS-tijdperk was dat niet zo.
In de zin dat zwart of wit beeld energie zuiniger is kan het wat besparen.

Maar het ligt er maar net aan wat voor scherm je hebt. Een LCD scherm bv zet voor wit beeld de LCD cellen uit. Dus een witte screensaver kan wat energie besparen bij LCD schermen.
Maar als je dynamisch contrast aan hebt staan kan het ook weer zo zijn dat bij wit beeld juist de backlight feller brand en meer energie verbruikt dan bij zwart beeld waarbij de backlight dus gedimd wordt. Waar precies het omslagpunt ligt is moeilijk te zeggen.

Bij andere typen schermen zal het meestal juist omgekeerd zijn dus dat zwart beeld gewoon zuiniger is.

Hoe dan ook de besparing die je op die manier zou kunnen creëren stelt weinig voor in vergelijk met het op standby laten springen van een scherm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt in plaats van je screensaver hem ook op standby laten springen of hem gewoon helemaal uitschakelen. Screensaver bespaard helemaal niks behalvd je scherm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet jouw scherm uit als je je pc niet gebruikt, of schakel de hele pc uit, nooit op stand-by, dat gebruikt veel stroom en je pc kan dan in coma raken. Dan bespaar je stroom. Een screensaver neemt ongeveer evenveel stroom als je een screensaver aan of uit hebt staan. Een screensaver betekend niet dat de computer op stand-by hebt staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Screensavers zijn grafisch van aard. Oftewel je grafische kaart wordt redelijk aangesproken (en in veel gevallen ook je CPU, omdat er berekeningen gedaan kunnen worden om die mooie effecten in je screensaver te laten zien). En dat kost gewoon energie; (veel) méér energie dan een statisch beeld (maar hoeveel, hangt af van de effecten in die screensaver. Een hele simpele screensaver zal weinig extra energie nemen). Maar i.p.v. zo'n (grafische) screensaver kan je net zo goed instellen dat je monitor in standby gaat na een aantal minuten. Als je energie wilt besparen.

Vroeger waren monitor minder bestand tegen inbranden van een statisch beeld; maar het komt nog steeds wel eens voor bij schermen die de 'helft van de dag' achterelkaar hetzelfde beeld tonen.