Dat niet, maar het zijn er nogal veel, en het is tamelijk eenvoudig aan de hand van je bankrekening en je bank te berekenen met programma's die beduidend minder in beslag nemen ;-)

Let wel ; de IBAN geldt voor HEEL Europa ; dat zou om een gigantische database gaan, waar dan ook volstrekt geen fouten in zouden mogen zitten. Dan werkt een calculatortje een stuk eenvoudiger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
iban is wereldwijd
International Bank Account Number).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
IBAN is verre van wereldwijd. Zo vluchtig gezien zijn er net zoveel niet Europese landen die meedoen als Europese landen. http://www.nordea.com/Our+services/Cash+Management/Products+and+services/IBAN+countries/908462.html VS, Rusland, China doen niet mee. Best jammer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt inderdaad , grootste deel Europese unie en wat landen daarbuiten. Maar hoe dan ook met dan alleen Nederland en al met al een flinke lijst.
Omdat niemand er belang bij heeft.

Als ik jouw wat moet betalen geef jij jouw rekeningnummer. Stel dat dat niet de gebruikelijke gang van zaken zou zijn en ik in een online database jouw rekeningnummer op zoek. Wat nu als je naam dubbel voorkomt?

Een crimineel zal niet met je bankrekeningnummer alleen geld van je rekening kunnen halen. Wat wel kan is identiteitsfraude, des te meer info een crimineel heeft des te meer kans op succes voor de fraude. Hoe meer personalia onbekend blijven des te kleiner de kans voor fraude.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat dat weinig zin heeft?

Waarom zou je dat wel willen?

Privacy is een van de redenen waarom je dat niet zou willen. Stel dat al jou bankrekeningnummers online staan. Dan zou je bank bijvoorbeeld kunnen zien dat je ook klant bent bij andere banken en je een aantal voordelen kunnen ontnemen.

Ook voor criminelen zal het interessanter zijn zich te focussen op slachtoffers met meerdere bankrekeningen (want geef nou toe: meerdere bankrekeningen heb je niet zomaar, meerdere bankrekeningen heb je omdat je genoeg hebt om daar op te zetten).