Er zit een hacker op mijn computer, wat nu?

Ik heb vandaag wat torrents gedownload (hoe stom dit misschien ook is) en heb toen het programmaatje uit laten voeren. Toen ik mijn pc even later een reboot gaf, had ik opeens een windows 7 startmenu op mijn pc. (ik draai windows 8.1) Ik probeerde maar de oorzaak te vinden en ging eens naar taakbeheer, naja ik probeerde dat, maar de toegang werd geweigerd. Toen wou ik naar %appdata% maar daar kon ik ook niet op komen? Dus ik snel mijn pc willen recoveren maar je raadt het al, geen toegang. Er gebeuren ook vreemde achtergrond processen, opeens start het CMD op en dergelijke. Kan iemand mij alsjeblieft helpen met tips of een oplossing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Disconnect eerst je pc van het internet, het kan zelfs slim zijn om even je hele netwerk plat te leggen.

Vervolgens zul je het virus van je computer af moeten halen. Het probleem is echter dat een gewone virusscanner dit virus waarschijnlijk niet gaat vinden, omdat hackers tegenwoordig deze virusscanners kunnen ontwijken.

Daarom zul je een antivirus boot cd moeten maken. Deze moet je maken op een computer die niet is aangesloten geweest op jouw netwerk (van een vriend of familie). Op die pc download je het bestand voor de boot cd (deze kun je vinden door even 'boot cd free' te googlen) en brandt deze op een cd. Probeer van een aantal verschillende fabrikanten een boot cd te maken, zodat je een grotere database heb (je moet dus meerdere dvd's maken) vervolgens stop je deze cd in je pc in moet je er voor zorgen dat in de bootorder van je pc cd's op nummer 1 staan. ( ook dit kun je vinden op Google hoe het moet). Vervolgens als je de cd in de computer stopt en de pc opstart zal de pc opstarten vanaf de cd en zul je (meestal) in een Linux omgeving komen. Vanuit hier kun je een virusscanner laten draaien, die het virus wel kan vinden. Verwijder vervolgens alle virussen en scan je pc met de cd's die je gemaakt hebt. Als je de pc weer opstart na de scans en de pc weer verbindt met het internet kun je in de cmd checken of je nog vreemde verbindingen hebt (dit is echter lastig uit te leggen dus misschien kun je iemand vinden die er wat meer verstand van heeft) deze manier is echter geen garantie dat de hacker acht weggaat. Het kan dat alles scanners het virus niet vinden...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je dit niet ook gewoon doen door
1 je pc aan te zetten
2 stekker uittreken of 7 seconden aanschakelaar pc onderhouden
3 dan je pc opnieuw aan zetten
4 kies opstartherstel
5 doorloop de stappen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eerst die netwerkstekker eruit, dan kan er daar al niets meer misgaan.

Dan eens booten van een linux-live-cd en een backup van die hele handel nemen naar een (lege!!!) externe harddisk. (zo staat je data alvast veilig, raakt het probleem inmiddels opgelost zonder dataverlies gooi je alles op deze externe harddisk weg zodat je de besmetting niet meer verspreid).

Voer dan een volledige scan met je antimalwaretoepassing uit. Als er infecties gevonden worden, probeer die dan weg te halen en scan daarna na een heropstart van je systeem opnieuw. Als dat niet lukt schrijf dan de namen van de gevonden infecties op en gebruik dat als trefwoorden om op internet te zoeken hoe je er vanaf kan komen.

Download dan een andere tool zoals MBAM en scan daarmee. Hiermee doorloop je dan hetzelfde proces.

En als je ook daarmee niet verder komt is het tijd voor een antimalwaretoepassing die je vanaf een live-cd draait.

Kom je ook daarmee niet verder? Probeer dan een systeemherstel vanuit veilige modus.

Probleem nog steeds niet opgelost daarna?

Laat het dan even weten, dan zien we wel weer verder.