wat is bloatware, is het gevaarlijk en hoe kom ik ervan af?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
25.5K
Ritsuka
9 jaar geleden
het is niet gevaarlijk, gewoon vervelend omdat het je pc trager kan maken.

Antwoorden (3)

Bloatware of fatware is een uitdrukking die gebruikt wordt voor software die veel overbodige functionaliteit heeft en/of onnodig veel ruimte op de harde schijf inneemt. Een en ander kan voortkomen uit slordig programmeerwerk, of marketingredenen. Ook wordt er vaak extra software geleverd om installatieprocedures voor de eindgebruiker te versimpelen. Het is dus geen virus maar je kunt er wel veel last van hebben denk aan ongevraagde reclame e.d. in bijgevoegde link staat een stappenplan om het te verwijderen
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Plus !
"Bloatware" is een kwalificatie die iemands mening over de kwaliteit van de software. Bloatware wordt door de fabrikant van de computer of de gebruiker zelf geïnstalleerd. Het is dus geen zichzelf verspreidend kwaadaardig virus. Een voorbeeld is een virusscanner die eerst snel, goed en ongemerkt zijn werk deed. In latere versies is daar inmiddels vanalles aan toegevoegd wat niet direct met die hoofdtaak te maken heeft, zoals: een malware scanner, een firewall gebruikersbeheer, update controles, een 'mooie' interface enz. Op veel van die functionaliteit zit de gebruiker niet te wachten, maar het wordt wél geïnstalleerd. Gevolg een computer die extra tijd moet besteden om al die overbodige taken af te handelen en daardoor merkbaar trager wordt.
Bloatware is software die je computer langzamer maakt omdat slecht gemaakt is. Bloatware hoeft geen veiligheidsrisico te zijn maar software die slecht gemaakt is, is vaak wel gevoeliger voor hacks. Het is dan ook aan te raden om Bloatware van je computer te verwijderen met speciale software.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bloatware is al die overbodige software die al op je pc staan wanneer je hem koopt. In feite dus de software die je meekrijgt van de fabrikant van je pc.

Het is even gevaarlijk als alle andere (overbodige) software op je pc. Het gevaar schuilt er in dat er beveiligingslekken in kunnen zitten. Maar dat kan je natuurlijk voorzijn door alles up 2 date te houden met iets als secunia psi.

In feite kom je er vanaf door deze gewoon te deïnstalleren. Alhoewel tests uitwijzen dat de prestaties van windows ook na deïnstallatie kunnen achterblijven.

Om er echt van af te raken kan je dus best windows herinstalleren met een OEM-cd en dus niet met een recoverymedium van je fabrikant, want daar staat ook al die bloatware weer op. Daarna een bezoekje aan de website van je fabrikant om datgene te downloaden wat je fabrikant wel van nuttige toepassingen op je pc heeft voorgeïnstalleerd. Namelijk drivers.