Zomaar nieuwe hardeware gevonden erg?

Ik zat op GV en ineens krijg ik rechtsonder een popupje nieuwe hardware gevonden. En bij deze computer kwam ineens een verwisselbaar medium G: schijf.

De naam was iets van Ricoh xD picture card device inieder geval lijkt het er erg veel op. Kan dit een inbreker/virus zijn?

Er heeft daar nooit eerder zo'n (G:) schijf gestaan en ik heb niks op de computer geïnstaleerd.

Toegevoegd na 1 uur:
Malewarebyte en AVG vinden beide niks.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had je geen camera op de PC aangesloten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nope
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook niet iets anders elektrisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee

Antwoorden (2)

Ten eerste: Je hoeft hier niets van te vrezen, dit kan geen kwaad.
Maar: Je *moet* wel in het bezit zijn van een kaartlezer, waar je onlangs een geheugenkaart van een camera hebt ingestopt. Kan niet anders...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen digitale fototoestel.
Een kaartreader neemt ook schijfletters in beslag als er _geen_ stickje in zit.
Als je de cardreader dus al aangesloten had, maar eerder geen G-schijf had en nu plots wel, dan lijkt het iets te zijn in de trend van een los contact of veranderde drivers (dat kan bijv. ook gebeuren als je optionele Windows-updates downloadt, of als er een progje draait die automatisch via internet in de gaten houdt of er geupdate drivers voor de cardreader zijn).
Indien je de betreffende cardreader NIET hebt aangesloten: dan is er wel iets vreemds aan de hand, want een niet-aangesloten apparaat kan natuurlijk geen schijfletters claimen. Maar op zich is dat ook weer niet zo vreemd - Windows is van zichzelf al vrij 'vreemd' (lees: uitermate complex, dynamisch en vol met bugs).

Je zou je PC bijv. nog eens kunnen laten scannen via: http://www.pandasecurity.com/activescan.
(Voor gevorderden: je zou je PC bijv. nog eens kunnen laten scannen met een rootkitrevealer:
http://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb897445(en-us).aspx
Let op, die laatste betreft uitermate technische zaken. Als je een verdachte 'rootkit' verwijderd, kan 't zijn dat bijv. Alcohol 120% niet meer werkt - om maar een voorbeeld te geven. Alleen verwijderen als je weet wat je doet.)