Kan ik de laptop van een familielid gebruiken voor belastingaangifte en deze na verzending verwijderen van die vreemde laptop?

Belastingformulier kan niet op de Ipad,moet daarom een laptop lenen,maar wil na verzending geen sporen achter laten.Kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Na het indienen, kan je het programma verwijderen.
Let op het volgende. Bij versturen kan je een text file aanmaken en deze wordt opgeslagen als je BSN-nummer.txt file (dus bijv 123456789.txt).
dat is het enige wat dan nog mogelijk achterblijft. Deze kan je kopieren / mailen / op USB stick zetten en dan heb je je aangifte gewoon zelf nog.

Verwijder deze van de schijf, daarna ook uit de prullenbak en dat is het weg en heb je geen sporen achtergelaten (hele specialistische diensten kunnen het dan nog terug halen, maar ik ga er maar even vanuit dat dat niet aan de orde is hier).

Toegevoegd na 1 minuut:
Kleine wijziging voor de tekst file.
Het is of je BSN-nummer.txt of je Naam.txt
Zoek op beide en je weet zeker dat je je sporen kan wissen (ofwel, andere hebben niets te maken met je aangifte, dan kunnen ze het ook niet in zien).
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
En het IBD-bestand laat je staan?
En wat doe je als er al een aangifte op de laptop staat?
Antoni
10 jaar geleden
Moet niet ook (een deel van) de internetgeschiedenis worden verwijderd?, vraag ik me nu af. (N.B.: Ik ben niet de vraagsteller.)
Thecis
10 jaar geleden
@simonV
Het IDB bestand straal vergeten. Dank vor de aanvulling. Deze moet je ook verwijderen ja, maar staat wel gewoon in de map waar het programma geinstalleerd is.
Als er al een aangift op staat, kan je geoon een nieuwe maken. Dat is ook een vraag die als eerste gesteld wordt, of je door wilt gaan met een huidige aangifte of wil starten met een nieuwe. Ik zou dan gaan voor de nieuwe ;-)
Als het goed is, wordt dan een nieuw IDB bestand aan gemaakt met je BSN nummer, zodat je ook kan zien welk IDB bestand je moet weghalen zodat de eigenaar van de PC dit niet meer kan in zien. @Antoni
De internetgeschiedenis hoeft niet verwijderd te worden. Je bent niet met een browser bezig geweest. Het is een programma wat een bestnadje rechtstreeks naar de server van de belastingdienst verstuurt. Als je het bestandje van de computer weg haalt, zou je de belastingdienst moeten hacken om het bestand weer te vinden (als 3e persoon dan he).
SimonV
10 jaar geleden
“maar staat wel gewoon in de map waar het programma geinstalleerd is": dat klopt niet.
Standaard staan de gegevens van de belastingdienst hier:
C:\Gebruikers\[Naam]\Documenten\Belastingdienst\Aangifte inkomstenbelasting\2013.
Als je het belastingprogramma opstart kun je via Instellingen zien in welke map de belastingaangifte is opgeslagen.
Je kunt het beste deze map van 2013 na aangifte kopiëren naar USB-stick en daarna verwijderen.
In deze map staat het IBD-bestand, en eventueel PDF-bestand (bevestiging aangifte) en TXT-bestand (aangifte in tekstvorm). http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/gegevens-belastingaangifte-op-een-usb-stick-zetten
Antoni
10 jaar geleden
@Thecis, dank voor de uitleg in je reactie op mijn vraag!
SimonV
10 jaar geleden
Misschien een idee om je antwoord te herschrijven voor alle duidelijkheid en opnieuw te plaatsen?
redhouse
10 jaar geleden
Met een simpel undel progje haal je alles terug als het niet is overgeschreven.
Thecis
10 jaar geleden
Klopt, maar het heeft iets meer haken en ogen. Zelf heb ik helaas ook wel eens zoiets moeten doen.
Een undelete programma scant de harde schjif en kijkt naar bepaalde sequenties om bestanden te herstellen. Na het deleten wordt de bestandsnaam (welke in de indexering is aangegeven) verwijderd. Dus als je gaat herstellen met een undelete programma krijg je ALLE txt bestanden die nog te herstellen zijn van ALLE txt bestanden die ooit gedelete zijn. Of een lang verhaal kort te maken.
- Je kan het inderdaad herstellen met een undelete programma
- Het programma vindt waarschijnlijk 50.000+ bestanden (want heel veel temp-files kunnen ook als txt worden opgeslagen).
- naamgeving wordt iets in de trend van txtbestand00001.txt t/m txtbestand50000.txt
- het bestand mag niet overschreven worden, maar temp files worden willekeurig op de schijf weggeschreven. Dus veel van die herstelde txt bestandjes zullen corrupted zijn. Tienduizende files, vele corrupted..., veel succes als je daar doorheen wil...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijder het programma wel met Revo Uninstaller, want anders staan er misschien nog verwijzingen en/of resten op de laptop.