Zijn er goede virusscanners voor Ubuntu Linux ?

In "Linux-land" zijn nauwelijks virussen. Daarom draait een groot deel van de linux-gebruikers ook geen virusscanner. Derhalve zijn ze voor dit platform ook maar nauwelijks te vinden.

Inmiddels zijn de banken strenger geworden en bovendien vindt ik het sowieso geen verkeerd idee om een scanner achter de hand te hebben.

Zijn er mensen die ervaring hebben met virusscanners onder linux, of meer specifiek onder Ubuntu ? Wat zijn dan die ervaringen en met welke scanners ?

Powergen
10 jaar geleden
https://help.ubuntu.com/community/Antivirus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een server is, zou ik zou eerder gaan letten op exploits en rootkits dan op virussen zodat je server niet gehackt kan worden. Daarvoor heb je pakketten als rkhunter (root kit hunter).

Het beste antwoord

Ik gebruik zelf clamscan. Of-ie goed is of niet, vind ik moeilijk te beantwoorden; hij vindt nooit iets in het Linuxsysteem (duh), maar ik heb één of twee keer een besmet bestand gevonden in de Windowsfiles die ik achter Samba op de server heb staan.