Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er goede virusscanners voor Ubuntu Linux ?

In "Linux-land" zijn nauwelijks virussen. Daarom draait een groot deel van de linux-gebruikers ook geen virusscanner. Derhalve zijn ze voor dit platform ook maar nauwelijks te vinden.

Inmiddels zijn de banken strenger geworden en bovendien vindt ik het sowieso geen verkeerd idee om een scanner achter de hand te hebben.

Zijn er mensen die ervaring hebben met virusscanners onder linux, of meer specifiek onder Ubuntu ? Wat zijn dan die ervaringen en met welke scanners ?

Powergen
10 jaar geleden
https://help.ubuntu.com/community/Antivirus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het een server is, zou ik zou eerder gaan letten op exploits en rootkits dan op virussen zodat je server niet gehackt kan worden. Daarvoor heb je pakketten als rkhunter (root kit hunter).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik gebruik zelf clamscan. Of-ie goed is of niet, vind ik moeilijk te beantwoorden; hij vindt nooit iets in het Linuxsysteem (duh), maar ik heb één of twee keer een besmet bestand gevonden in de Windowsfiles die ik achter Samba op de server heb staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding