Waarom is spam email zo ongeloofwaardig?

Ik krijg zojuist spam email van ene 'Qureb Xarqj'. Gelooft men echt dat ik denk dat dat een echte naam is?
Begrijp me niet verkeerd -- ik ben blij dat spam zo herkenbaar is, maar waarom is dit zo? Hoe echter de email immers lijkt, hoe meer kans dat er mensen intrappen.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Providers, black-list servers, etc, proberen spam te herkennen aan een aantal kenmerken. Daarom moet de spammer zoveel mogelijk variabel maken, in het mailtje maar ook in de headers. Wellicht krijgt je buurman mail van Quarec Xargh, een andere naam, net zo onzinnig, maar wellicht belandt het niet in je spam-box.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik verbaas mij er altijd over hoeveel mensen er nog intrappen, terwijl zulke mailtjes toch echt heel ongeloofwaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het met spam zo dat ze het 'gewoon proberen'. wie weet trapt er wel iemand in. daarbij krijg ik vaak ook spam die wat geloofwaardiger is. over foto's van een bepaald feest bijvoorbeeld. (vaak nog wel in het engels waardoor het ook weer meteen opvalt)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mensen die het versturen boeit het niet zo hoe het er uit ziet. Mensen herkennen het vaak toch wel als spam en zo niet dan zal die naam er ook niet aan bijdragen dat ze argwaan krijgen.

Ze versturen het mailtje gewoon naar een paar miljoen adressen en hopen dat er één à twee tussen zitten die reageren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het leeuwendeel van de spam zal niet opgesteld worden door hoogvliegers. Snel grote hoeveelheden rommel versturen lijkt vaak het adagium en zijn de getallen groot genoeg zijn er altijd wel mensen die erin trappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Notoire spammers gebruiken verschillende technieken om eventuele filters te omzeilen. Eén daarvan is het wisselen van bekende namen of gramaticaal aanpassen van de afzender.
Geloofwaardig genoeg om het spamfilter te omzeilen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn twee redenen. De eerste is, zoals anderen al hebben aangegeven, het feit dat spammers proberen filters te omzeilen door (delen van) hun troep random te laten genereren. De resultaten daarvan zijn vaak lachwekkend.

Waar ik altijd het meest om moet lachen is spam waarin de spam software kennelijk niet goed gewerkt heeft. Ik krijg dan een mailtje waarin letterlijk zaken staan als %random_firstname% %random_lastname% etc.

De andere reden is dat de tekst vaak wordt opgesteld door lieden die de Nederlandse taal niet goed beheersen. Soms zijn de teksten zelfs duidelijk door Babelfish gehaald. De phishers en Nigeriaanse oplichters zijn kennelijk aan een inburgeringscursus toe. :-)

In dat soort gevallen krijg je bijvoorbeeld een phishing email die begint met "Lieve Postbankklant". Er is geen bedrijf in Nederland wat zijn klanten zo aanspreekt.

Waarom mensen er toch in blijven trappen is mij ook nog steeds een raadsel. Er is iets met computers en Internet waardoor sommige normaal gesproken intelligente mensen zich ineens als idioten gaan gedragen zodra ze achter een toetsenbord zitten. Spammers maken daar dankbaar gebruik van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Simpelweg spam verwijderen! Mailtjes van onbekenden niet openen. Er zijn altijd mensen die proberen de boel te verzieken, zeker op internet en via email. En waarom dat zo is, is mij volslagen onduidelijk, maar het is wel zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige mensen zijn er waarschijnlijk nog niet helemaal mee gewend. (e-mail). Mensen die net beginnen en nog lang niet alles begrijpen van de mail.

Het mooiste vind ik de mailtjes uit Amerika waar in de titel vermeldt staat dat ik compleet in het rood sta.
Óf dat ik een miljoen heb gewonnen.

(Zou wel lullig zijn als het dan ook nog waar was ook en je gooit 'm meteen weg) ;)