Staat er voor de mens gevaarlijke stroom op de netstekker/adapterkabel van n MacBookPro'09?

Ik ben bang dat mijn katten of jonge dochter er uit nieuwsgierigheid aan gaan likken en ze dan een schok krijgen... Ik ga t zelf liever niet uitproberen

Toegevoegd na 2 dagen:
Om verdere onduidelijkheid en onenigheid te voorkomen:
Ik bedoelde: staat er gevaarlijke stroom op de zijde die normaliter aan je laptop geklikt zit.
Ik denk dat ik het antwoord al heb: het is zeer af te raden eraan te likken, dus altijd stekkers van de stroom afhalen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De spanning en stroom die door een netadapter afgegeven wordt is voor mens en dier niet dodelijk. De spanning is meestal minder dan 20 Volt en de stroom (Ampère) daarbij is ook ver beneden de gevarengrens. Het geeft hooguit een zeer onaangenaam prikkend gevoel aan de tong en de mond als je aan het stekkertje zou likken.

Het is niettemin geen goed idee om dat te doen. Er kunnen kleine brandwondjes optreden waarbij blaren kunnen ontstaan.
Elektriciteit is verder altijd GEVAARLIJK voor jonge kinderen en dieren.
Zorg er dus altijd voor dat kinderen en dieren niet bij losliggende snoeren en stekkers e.d. kunnen komen.
Beter nog, haal netadapters die niet gebruikt worden uit het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de andere kant is het gewoon 230 Volt wat er op staat..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag gaat over de hele adapterunit niet alleen over het gedeelte na de adapter. Als de verkeerde kant wordt doorgeknaagd kan er wel wat meer dan een paar brandwondjes ontstaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelfs de vraagsteller zal toch wel snappen dat het gedeelte dat met het stopcontact verbonden is, levensgevaarlijk is?
De vraag gaat expliciet over het gevaar van de afgegeven zwakstroom door de adapter. Tenminste, zo lees ik de vraag... het lezen en vooral juist interpreteren is helaas voor veel mensen nogal moeilijk, blijkt steeds weer. Zodra de adapter uit het stopcontact wordt genomen is deze geheel stroomloos. De inwendige elektronica voorkomt dat eventuele capaciteits restspanning terug kan vloeien naar de 230V stekker.
Dit is een EC eis en valt onder de dubbele isolatienorm. Iedereen zal begrijpen dat als je je tanden gaat zetten in snoeren die rechtstreeks met het lichtnet verbonden zijn, dat dat niet bevorderlijk zal zijn voor de gezondheid.
Maar ook moet je dat dus niet doen met zwakstroom circuits vanuit adapters en transformatoren. Met elektriciteit, in welke vorm ook, moet je ten allen tijde de nodige voorzichtigheid betrachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik in dit verband nou echt niet begrijp is dat er dus clowns zijn die mijn antwoord ge-MIN-d hebben. Gebeurd wel vaker, soms terecht maar meestal niet. MarijnMarijn heeft inmiddels al wel aangegeven wat er bedoeld werd met de vraag door een extra mededeling te plaatsen die mijn stelling bevestigd dat sommige mensen domweg niet goed (kunnen) lezen en interpreteren...