Staat er voor de mens gevaarlijke stroom op de netstekker/adapterkabel van n MacBookPro'09?

Ik ben bang dat mijn katten of jonge dochter er uit nieuwsgierigheid aan gaan likken en ze dan een schok krijgen... Ik ga t zelf liever niet uitproberen

Toegevoegd na 2 dagen:
Om verdere onduidelijkheid en onenigheid te voorkomen:
Ik bedoelde: staat er gevaarlijke stroom op de zijde die normaliter aan je laptop geklikt zit.
Ik denk dat ik het antwoord al heb: het is zeer af te raden eraan te likken, dus altijd stekkers van de stroom afhalen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De spanning en stroom die door een netadapter afgegeven wordt is voor mens en dier niet dodelijk. De spanning is meestal minder dan 20 Volt en de stroom (Ampère) daarbij is ook ver beneden de gevarengrens. Het geeft hooguit een zeer onaangenaam prikkend gevoel aan de tong en de mond als je aan het stekkertje zou likken. Het is niettemin geen goed idee om dat te doen. Er kunnen kleine brandwondjes optreden waarbij blaren kunnen ontstaan. Elektriciteit is verder altijd GEVAARLIJK voor jonge kinderen en dieren. Zorg er dus altijd voor dat kinderen en dieren niet bij losliggende snoeren en stekkers e.d. kunnen komen. Beter nog, haal netadapters die niet gebruikt worden uit het stopcontact.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100